مقایسه ی اثرات انفوزیون اتومیدیت در مقابل فنتانیل- میدازولام- کتامین در آرام بخشی در جراحی آب مروارید

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه داروهایی مانند اتومیدیت به علت تاثیر کمتر بر همودینامیک و وضعیت تنفسی به طور وسیع در بیهوشی عمومی مورد استفاده قرار می گیرند، ولی کاربرد اتومیدیت به شکل انفوزیون جهت آرام بخشی حین عمل کاتاراکت چشم کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش ها
در یک کارآزمایی بالینی دو سو کور، 64 بیمار کاندید عمل جراحی کاتاراکت 20 تا 75 ساله وارد مطالعه شدند. بیماران در روز عمل به طور تصادفی به دو گروه اتومیدیت- فنتانیل (E/F) و کتامین- میدازولام- فنتانیل (K/M/F) تقسیم شدند. قبل از شروع آرام بخشی و در حین آن فشار خون، ضربان قلب، میزان اشباع اکسیژن، مدت زمان ریکاوری، میزان آرام بخشی، دوز داروها، تعداد حرکت حین عمل، رضایت جراح و بیمار و عوارض ریکاوری (تهوع و استفراغ) ثبت شد.
یافته ها
میانگین فشار خون سیستولی و دیاستولی حین عمل در گروه K/M/F بیشتر بود (05/0 > P). همچنین فشار خون سیستولی و دیاستولی و ضربان قلب در گروه E/F در زمان های مختلف تفاوت معنی داری نداشت ولی در گروه K/M/F تفاوت در زمان های مختلف معنی دار بود (05/0 > P). میانگین درصد اشباع اکسیژن در ریکاوری در گروه E/F بیشتر ازگروه دیگر بود.(001/0 > P). رضایت جراح و بیمار، درجه ی آرام بخشی، دوز داروها، تعداد حرکت حین عمل، تهوع و استفراغ در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت، اما میانگین مدت زمان ریکاوری در گروه E/F از گروه دیگر کمتر بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
در مجموع این مطالعه نشان داد که استفاده از اتومیدیت و فنتانیل به اندازه ی میدازولام و کتامین و فنتانیل در جراحی کاتاراکت به روش فیکو امولسفیکیشن موثر است و درعین حال میزان عوارض قلبی و تنفسی و زمان ریکاوری نیز کمتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1588 تا 1597
لینک کوتاه:
magiran.com/p1205661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!