تحلیل اختلالات اسکلتی- عضلانی در ایستگاه های کار با استفاده از تکنیک های ارزیابی پوسچر

پیام:
چکیده:
مقدمه
با وجود افزایش آگاهی جهانی از اثرات پایدار کاربرد ارگونومی روی کاهش اختلالات اسکلتی- عضلانی و افزایش بهره وری در محیط کار، در کشور های در حال توسعه ملاحظات ارگونومی جدی گرفته نمی شود. مطالعه حاضر با هدف تحلیل و بررسی دقیق تر اختلالات اسکلتی- عضلانی در یکی از شرکت های تولیدی شهرک صنعتی البرز قزوین با استفاده از روش های ارزیابی ارگونومی انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی، 35 ایستگاه کاری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه نقشه بدن بود که از طریق مصاحبه با افراد تکمیل شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS-17 تحلیل شدند. سپس با توجه به نتایج بدست آمده، تصویر برداری از ایستگاه های کاری و مشاهده مستقیم، پوسچرهای کاری تعیین و به وسیله نرم افزار Win owas، Nexgen مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاصل از تحلیل 71 پرسش نامه نشان داد وضعیت بدنی افراد در حین کار 40 درصد ایستاده و 29 درصد تکراری است. فراوانی درد در اندام های مورد بررسی به ترتیب در وسط کمر، ساق پای راست و ساق پای چپ بیش ترین بودند. ارتباط بین متغیر شغل با اختلالات اسکلتی- عضلانی بررسی شد و فقط درد در شانه راست با نوع شغل ارتباط معناداری داشت. همچنین ارتباط سن با درد در بالای کمر، انگشتان دست چپ و ساق پای چپ رابطه معناداری داشت (p<0.05). رابطه معناداری میان سایر متغیرهای جمعیت شناختی و اختلالات اسکلتی عضلانی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بررسی ایستگاه های کاری بیانگر آن است که مشاغل فیلترسازی، جوش کاری شاسی موتور و قالب سازی در ایجاد اختلالات اسکلتی و عضلانی دارای ریسک فاکتورهای بیش تری نسبت به سایر مشاغل می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!