بررسی بیماری های انگلی روده در افراد شاغل در واحد جمع آوری، حمل و نقل و بازیافت مواد زاید در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

پیام:
چکیده:
چکیده
زمینه
عفونت های انگلی روده از مهم ترین مشکلات بهداشتی کشورهای در حال توسعه می باشند. نوع شغل افراد از مهم ترین متغیرهای تعیین کننده در میزان آلودگی های انگلی روده می باشد. افرادی که به نحوی با مواد زاید دفعی و بازیافتی سروکار دارند، به دلیل تماس نزدیک با منابع عفونی در معرض آلودگی بیشتری نسبت به سایر افراد قرار دارند. با توجه به صنعتی بودن، حضور افراد مهاجر، تراکم جمعیت در عسلویه و و نبود سابقه ای از مطالعه بیماری های انگلی روده در این منطقه، این مطالعه، با هدف بررسی میزان شیوع آلودگی های انگلی روده در افراد شاغل در جمع آوری، حمل و نقل و بازیافت مواد زاید در منطقه اقتصادی انرژی پارس انجام گرفت.
مواد و روش ها
بررسی کنونی مقطعی توصیفی می باشد و در آن برای هر فرد پرسشنامه حاوی اطلاعات جمعیت شناختی تکمیل و ظروف نمونه گیری مدفوع تحویل آنان گردید. نمونه ها پس از جمع آوری به آزمایشگاه تحقیقاتی انگل شناسی دانشگاه منتقل شد، برای هر نمونه یک گسترش مرطوب و همچنین یک لام از رسوب حاصل از روش تغلیظ فرمالین – اتر تهیه و مورد بررسی میکروسکوپیک قرار گرفت. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 18 و آزمون آماری کای دو، مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
3/37 درصد افراد مورد مطالعه، حداقل به یکی از انواع انگل های روده ای آلوده بودند. شایع ترین انگل ها، شامل تک یاخته غیربیماری زای آنتامباکلی با شیوع 4/13 درصد و بلاستوسیستیس هومینیس فرصت طلب با شیوع 9/12 درصد بودند. شیوع تک یاخته های بیماری زا مثل ژیاردیا لامبلیا و آنتامبا هیستولیتیکا و عفونت سستودی همینولپیس نانا، به ترتیب 6 درصد، 9/0 درصد و 8/1 درصد بود. از کل افراد مورد مطالعه، 7/10 درصد به بیش از یک گونه انگل بیماری زا یا غیر بیماری زا مبتلا بودند.
نتیجه گیری
کارگران شاغل در امر جمع آوری، حمل و نقل و بازیافت مواد زاید، به دلیل تداوم تماس با منابع آلودگی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آلودگی های انگلی روده قرار می گیرند. تهیه وسایل حفاظتی، آموزش بهداشت در این گروه و همچنین آزمایشات دوره ای برای یافتن افراد آلوده و درمان آن ها می تواند نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت این افراد و جامعه ایفاء نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
508 تا 518
لینک کوتاه:
magiran.com/p1207708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!