بررسی اثر سرعت سانتریفیوژ بر روی فعالیت اگریگاسیون پلاکتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

طراحی روشی مناسب برای تهیه پلاکت یکی از فاکتورهای اساسی است که روی کیفیت پلاکت ها هنگام نگه داری و هم چنین بازدهی آن در روند تولید تاثیر می گذارد. مطالعات قبلی نشان داده اند که استفاده از سرعت سانتریفیوژ بالا و پایین هنگام تهیه کنسانتره های پلاکتی می تواند فعالیت اگریگاسیون پلاکتی را تغییر دهد. در این تحقیق اثرات سرعت سانتریفیوژ بالا و پایین بر فعالیت اگریگاسیون پلاکتی در پاسخ دهی به آگونیست های مختلف و میزان بازدهی پلاکت مورد مطالعه قرار گرفته است.

مواد و روش ها

مجموعا 38 واحد از خون کامل توسط اهداکنندگان پایگاه انتقال خون تهران اخذ شد. در مرحله اول جهت تعیین میزان بازدهی پلاکت در فراورده پلاسمای غنی از پلاکت 11 واحد با دور g 2160 (روش اول) و 11 واحد نیز با دور g 2050 (روش دوم) با زمان ثابت 4 دقیقه سانتریفیوژ شدند تا میانگین بازدهی پلاکت در هر دو روش تعیین گردد سپس مجددا جهت بررسی اگریگاسیون پلاکتی در مرحله دوم 8 واحد با دور g 2160 و 8 واحد دیگر با دور g 2050 همانند شرایط فوق سانتریفیوژ شده و بر روی این 16 نمونه آزمایشات اگریگاسیون در مقابل آگونیست های ADP، آراشیدونیک اسید، کلاژن و ریستوستین انجام گرفت.

یافته ها

میانگین بازدهی پلاکت در روش های اول و دوم به ترتیب 52% و 69% و میانگین درصد فعالیت اگریگاسیون نمونه های پلاسمای غنی از پلاکت در مقابل آگونیست های ADP، آراشیدونیک اسید، کلاژن و ریستوستین به ترتیب در روش اول 2/42، 9/26، 4/28 و 2/72 و در روش دوم 6/66، 6/85، 3/83 و 4/84 به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از دور پایین سانتریفیوژ g 2050 در مقابل دور بالای g 2160 به شکل معنی داری می تواند میزان بازدهی پلاکت ها و فعالیت اگریگاسیون پلاکتی را در مقابل آگونیست های فوق افزایش داده و به این ترتیب کیفیت فراورده پلاسمای غنی از پلاکت را ارتقاء بخشد

زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p1207765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!