جداسازی سلول های بنیادی مزانشیمی از بافت چربی و ریه ی موش BALB/c و مقایسه ی ایمونوفنوتایپ آن ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سلول های بنیادی به دلیل توانایی تمایز به سلول های مختلف، تکثیر و کشت نسبتا آسان و داشتن ویژگی های تعدیل ایمنی به عنوان منبعی امیدبخش برای ترمیم بافتی هستند. با وجود تحقیقات وسیع بر روی فنوتایپ ایمنی سلول های بنیادی مزانشیمی، نبود مارکر اختصاصی چالش هایی برای محققان در بر دارد. هدف از این مطالعه جداسازی سلول های بنیادی مزانشیمی از بافت چربی و ریه و مقایسه ی بیان مارکرهای پروتئینی در سطح این سلول ها است.

روش بررسی

سلول های بنیادی مزانشیمی از ریه و بافت چربی موش جداسازی و کشت شدند. محیط های تمایزی اختصاصی برای بررسی های تمایزی به آن ها اضافه شد. در نهایت میزان بیان آنتی ژن های سطحی با اضافه کردن آنتی بادی های مونوکلونال در دو جمعیت سلولی با روش فلوسیتومتری مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته ها

هر دو سلول بنیادی ساکن بافت به خوبی تکثیر شدند و تمایز به استئوسیت و آدیپوسیت در آن ها قابل مشاهده بود. همچنین سلول های بنیادی ریوی و بافت چربی دارای مارکرهای CD90، CD73 و CD105 بودند و از طرفی دیگر مارکرهای CD34، CD45 و CD11b را بیان نمی کردند. در این مطالعه سلول های بنیادی مزانشیمی ریوی دارای درصد پایین تری از مارکر CD105 را نسبت به سلول های بنیادی مزانشیمی بافت چربی بودند.

نتیجه گیری

سلول های بنیادی مزانشیمی از ریه جداسازی شدند و مشابه سلول های بنیادی مزانشیمی بافت چربی مارکرهای شایع مرتبط با سلول های بنیادی مزانشیمی را بیان کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!