ارتباط مشکلات روانی- اجتماعی با درک از حمایت اجتماعی در خانواده های معتادین

پیام:
چکیده:
مقدمه

اعتیاد به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی، روانی، اجتماعی قرن حاضر است که علاوه بر این که ابعاد جسمی، عاطفی و اجتماعی فرد معتاد را تحت تاثیر قرار می دهد، موجب مشکلات روانی اجتماعی برای جامعه و همچنین خانواده های آنان شده است. در عین حال به نظر میرسد حمایت اجتماعی برای خانواده ها در این وضعیت، سبب بهبود سلامتی و سازگاری آن ها با شرایط میشود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مشکلات روانی، اجتماعی با درک از حمایت اجتماعی در خانواده های معتادین انجام پذیرفت.

روش

این مطالعه پژوهشی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و در این پژوهش 400 عضو درجه یک فرد معتاد مراجعه کننده به مرکز درمانی ترک اعتیاد پنج آذر گرکان در سال (1391) باروش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های سلامت روانی- اجتماعی، حمایت اجتماعی نورتوس و مشخصات فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب کای اسکوئر و فیشر استفاده شد. 36 %) و افسردگی متوسط /

یافته ها

نتایج نشان داد که بیشتر خانواده های شرکت کننده در این مطالعه دارای اضطراب متوسط (4 35 %) نیز حساسیت بین فردی متوسط داشتند. حمایت اجتماعی / %36/8) می باشند. همچنین (36 %) از آن ها دارای پرخاشگری کم و (8)، (r=-0/ 70 %) در سطح متوسط بود. نتایج نشان داد بین درک از حمایت اجتماعی و اضطراب (347 / درک شده بیشتر خانواده ها (3 ارتباط معکوس معنی داری وجود داشت، در حالی که این ارتباط بین (r=-0/ و حساسیت در روابط بین فردی (293 (r=-0/ افسردگی (347. (r=-0/ پرخاشگری با درک از حمایت اجتماعی معنی دار نبود (096)

نتیجه گیری

با توجه به این که برخورداری از حمایت اجتماعی بالا در مواجهه و سازگاری بهتر خانواده های معتادین با عوامل تنش زا و تامین سلامت روانی، اجتماعی آن ها نقش بسزایی دارد، پرستاران شاغل در مراکز بهداشتی درمانی، می توانند با ایجاد گروه های حمایتی و بالا بردن سطح آگاهی آن ها در مورد تاثیر مثبت رفتارهای حمایتی شان بر سلامت روانی- اجتماعی برای ارایه هر چه بهتر مداخلات حمایتی مناسب به خانواده های معتادین اقدام نمایند. بنابراین لازم است آن ها پیوسته نیازهای حمایتی این خانواده ها را بررسی کرده و با بسیج منابع حمایتی موجود در جامعه و مشارکت خانواده ها در جهت ارتقاء سلامت روانی- اجتماعی آن ها گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!