پیامدهای حمله نظامی به ایران بر بازار جهانی انرژی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
امنیت سیاسی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران تابعی از چندین مولفه اقتصادی و ژئوپلیتیکی می باشد. مناطق ژئوپلیتیکی همانند شکل بندی های جغرافیایی که ایران در آن قرار دارد، تحت تاثیر نشانه هایی از معادله قدرت و امنیت قرار می گیرند. سرنوشت کشورهای حوزه خلیج فارس و ثبات راهبردی در منطقه با موضوعی به نام قیمت جهانی نفت پیوند یافته است. در این منطقه جغرافیایی، هر کشوری که در روند قدرت راهبردی قرار گیرد، با چالش های امنیتی روبه رو می شود. کشورهای حوزه خلیج فارس با قدرت یابی ایران مخالف بوده و چنین فرایندی را به عنوان تهدیدی برای خود تلقی می کنند.
ایالات متحده آمریکا نیز تلاش دارد تا موقعیت هژمونیک خود را در خلیج فارس تثبیت نماید. مقامات آمریکایی بر این اعتقادند که اگر جمهوری اسلامی ایران به قابلیت هسته ای دست پیدا کند، در آن شرایط موازنه منطقه ای را تغییر خواهد داد. آمریکا و کشورهای محافظه کار خلیج فارس با شکل گیری حکومت انقلابی و ایدئولوژیک ایران به عنوان قدرت منطقه ای مخالفت دارند. آنان با شیوه های مختلفی درصددند تا از قدرت یابی ایران جلوگیری نمایند. به همین دلیل است که گزینه حمله نظامی به ایران مورد توجه قرار گرفته است.
هزینه قیمت انرژی تحت تاثیر ثبات و امنیت در خلیج فارس قرار دارد. ایالات متحده آمریکا با افزایش شدید قیمت انرژی مخالفت داشته و آن را عامل رکود اقتصاد جهانی می داند. در این مقاله تلاش می شود تا موضوع مربوط به امکان پذیری حمله نظامی آمریکا به ایران براساس آثار و پیامدهای آن بر قیمت انرژی در خلیج فارس مورد بررسی قرار گیرد. آمریکا بر این اعتقاد است که سیاست منطقه ای و راهبردی ایران در جهت تغییر معادله قدرت در خاورمیانه است. به همین دلیل با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی مخالفت داشته و آن را به عنوان نمادی از تهدید می داند. سوال اصلی این مقاله مربوط به امکان پذیری حمله نظامی به ایران است. فرضیه مقاله بر این موضوع تاکید دارد که اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، ضرورت های معادله هزینه فایده ایجاب می کند که، حمله نظامی به جمهوری اسلامی انجام نگیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
36 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!