اثرهای ریزوسفری گندم (Triticum aestivum L.) بر قابلیت استفاده فسفر و برخی از ویژگی های بیولوژیک در خاک های آهکی دشت شهرکرد

پیام:
چکیده:
ریشه گیاه به طور مستقیم از طریق فعالیت خود یا به طور غیرمستقیم از طریق تحریک جمعیت و فعالیت ریزجانداران می تواند شرایط شیمیایی و بیولوژیک متفاوتی در سطح خود نسبت به خاک توده ایجاد کند. گونه های گیاهی اغلب مکانیسم های سازگاری مختلفی را برای کسب عناصر غذایی، از جمله فسفر، از مخازن خاک به کار می گیرند. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرهای ریزوسفر گندم بر فسفر قابل استفاده و برخی از ویژگی های بیولوژیک در 10 خاک آهکی در ریزوباکس اجرا شد. بدین منظور، در قالب طرح کاملا تصادفی و در سه تکرار، گندم در ریزوباکس های تهیه شده کشت شد. در پایان دوره کشت، گندم ها برداشت و ریزوباکس ها باز و خاک های ریزوسفری و توده جدا و کربن آلی محلول (DOC)، کربن زیست توده میکروبی (MBC)، فسفر زیست توده میکروبی (MBP) و کسر متابولیک (qCO2) تعیین گردید. هم چنین، فسفر قابل استفاده با روش های عصاره گیری اولسن، کلرید کلسیم رقیق، مهلیچ І و بری ІІ تعیین شد. نتایج نشان داد که در خاک های ریزوسفر نسبت به خاک های توده، DOC، MBC و MBP افزایش و qCO2 کاهش یافتند. هم چنین، مقدار فسفر استخراجی با روش های مختلف عصاره گیری در خاک های ریزوسفر کمتر از خاک های توده بود. نتایج مطالعات همبستگی نشان داد که عملکرد و جذب فسفر گندم با فسفر عصاره گیری شده توسط روش های اولسن، کلرید کلسیم رقیق، مهلیچ І و بری ІІ و هم چنین با فسفر زیست توده میکروبی در خاک های ریزوسفر و توده همبستگی معنی داری داشتند. بنابراین، روش های عصاره گیری اولسن، کلرید کلسیم رقیق، مهلیچ І و بری ІІ می توانند برآوردی مناسب از فسفر قابل استفاده گندم در خاک های آهکی مورد مطالعه داشته باشند. هم چنین، فسفر زیست توده میکروبی نیز می تواند در برآورد فسفر قابل استفاده گندم در خاک های آهکی مطالعه شده مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!