بررسی و مقایسه فراوانی اختلالات رفتاری در کودکان 5-12 ساله با و بدون عیوب انکساری چشم در شهر تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
عیوب انکساری چشم عبارت است از نقص یا نارسایی سیستم بینایی که تصاویر به طور واضح روی شبکیه متمرکزنشده و باعث تاری دید، خستگی چشم، سردرد و در موارد شدید تنبلی چشم ویا انحراف چشم (استرابیسم) می گردد. این مشکلات ممکن است باعث عدم علاقه به درس خواندن و اختلال یادگیری شده و پیش زمینه اختلالات رفتاری باشد. بر اساس پژوهش های انجام یافته در کودکان نشان داده شده که مواردی از اختلالات یادگیری به علت اختلالات بینایی و یا شنوائی است. همچنین گزارش شده که نابینائی کامل میتواند باعث اختلالات رفتاری شود. با توجه به جدید و نو بودن ایده تاثیر عیوب انکساری چشم بر اختلالات رفتاری کودکان، این مطالعه با هدف بررسی فراوانی اختلالات رفتاری در کودکان دارای عیوب انکساری چشم انجام شده است.
مواد و روش ها
در این پژوهش کودکان5-12 ساله مراجعه کننده به دو مرکز چشم پزشکی شهر تهران مورد معاینه کامل چشم پزشکی قرار گرفتند و تیزبینی بدون و با عینک لازم، رفراکشن بدون و با قطره سیکلوپلژیک، معاینات انحراف چشم و معاینات برای بیماری های چشمی انجام شد، همچنین ترجمه فارسی پرسش نامه را تر فرم والدین توسط پدر یا مادر کودکان تکمیل و اطلاعات به دست آمده در فرم های طراحی شده جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این بررسی تعداد 65 نفر کودک سالم و65 نفر کودک دچار عیوب انکساری چشم مورد بررسی قرار گرفتند. فراوانی اختلالات رفتاری در مجموع 3/22% بدست آمد به طوریکه در افراد دچار عیوب انکساری(29.2%) بیشتر از افراد گروه سالم (4/15%) بود. (05/0=P)
نتیجه گیری
فراوانی اختلالات رفتاری در افراد دچار عیوب انکساری، نسبت به افراد سالم از نظر بالینی و آماری بیشتر است ولی این تفاوت بین دو جنس از نظر آماری معنی دار نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!