بررسی وضعیت ایمنی بیمار در بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ایمنی بیمار به عنوان یکی از مولفه های اصلی کیفیت، به معنای پرهیز از وارد شدن هر گونه صدمه و جراحت به بیمار در حین ارائه مراقبتهای سلامت است. این مطالعه با هدف بررسی ایمنی بیماران در بخشهای درمانی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی-مقطعی در مرکز آموزشی درمانی ولیعصر(عج) بیرجند انجام گردید. بخشهای عمومی و ویژه به صورت تصادفی بررسی شدند. گردآوری داده ها از طریق چک لیست محقق ساخته در پنج بعد ایمنی شامل: دارو، تجهیزات پزشکی، فضای فیزیکی، مقابله با عفونت و فرایند بالینی انجام گرفت. روایی ابزار با نظر ده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و مدیران معاونت درمان تایید گردید و پایایی آن با استفاده از Cronbach Alpha 72/0 بدست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و شاخص های توصیفی (سطح، میانگین ± انحراف معیار) و آزمون آماری Independent T Test تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
ایمنی دارویی با بالاترین میانگین برابر 17/0 ± 56/2 و ایمنی فضای فیزیکی با پایینترین میانگین معادل 21/0 ± 19/2 بدست آمد. پس از مقایسه ایمنی کلی بخشهای بیمارستان، بخش آنژیوگرافی با میانگین 13/0 ± 6/2 بالاترین و بخش ENT با میانگین 21/0 ± 18/2 پایینترین میانگین را بدست آورد. سطوح ایمنی برای هر بخش در ابعاد ایمنی در سطوح متوسط و خوب قرار گرفتند. میانگین نمره ایمنی در ابعاد دارویی و کنترل عفونت در بخشهای ویژه و عمومی اختلاف آماری معناداری داشت (05/0 p<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق لازم است نسبت به بررسی های دقیقتر در مورد ایمنی فضای فیزیکی بیمارستان توجه ویژه کرد، از آنجایی که فضای فیزیکی بیمارستان یکی از مهمترین ابعاد ایمنی برای بیماران و کادردرمانی محسوب می شود، بهبود آن باعث ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی-درمانی و افزایش رضایت بیماران می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1216518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!