بررسی روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی» در کودکان 10-14 ساله شیراز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از ابزارهای سنجش کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی در بیماران نیازمند به درمانهای ارتوگناتیک، پرسشنامه ای است که توسط Cun ningham در سال 2001 ارایه شد. هدف از انجام این مطالعه بررسی روایی و پایایی ترجمه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی مرتبط با وضعیت ارتودنسی» در کودکان 10-14 ساله شیرازی می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جهت انجام نمونه گیری تعداد دویست و چهل نفر از دانش آموزان در فاصله سنی 10-14 سال به صورت تصادفی از هر کدام از مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شیراز دو مدرسه در دو مقطع دبستان و راهنمایی انتخاب شدند. پرسشنامه Orthognathic Quality 0f Life Questionare(OQLQ) ارایه شده توسط Cun ningham حاوی یک بخش اطلاعات شخصی و یک بخش شامل 22 سوال اختصاصی در زمینه کیفیت زندگی در رابطه با وضعیت دندانها بود، در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه با استفاده از روش استاندارد شده Forward-backward به فارسی ترجمه شد. جهت بررسی پایایی و روایی پرسشنامه آنالیزهای Standardised Cronbach''s alpha، Alpha if item deleted، inter-item and item-total correlation coefficients، انجام گردید. جهت آزمون پایایی Test-Retest دو هفته بعد از جلسه اول تعداد سی دانش آموز مجددا فرم پرسشنامه را تکمیل کردند. آزمون آماری Mann-Whitney و Chi-Square جهت ارزیابی ارتباط بین جنبه های مختلف کیفیت زندگی در پرسشنامه و تمایل مثبت یا عدم تمایل به انجام درمان انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 استفاده شد.
یافته ها
آنالیز انسجام درونی داده های نسخه فارسی OQLQ نشان دهنده پیوستگی خوب بین سوالات و حیطه های مختلف این پرسشنامه می باشد. نتیجه آنالیز Cronbach''s Alpha در این مطالعه 86/0 بود. در ارتباط با پایایی Test-Retest پرسشنامه شاخص Weighted kappa، 91/0 به دست آمد. بر اساس آزمون آماری Mann-Whitney و Chi-Square از میان چهار حیطه بررسی شده در این مطالعه تمایل به درمان ارتودنسی با جزء دوم-زیبایی دندانی صورتی – (008/0 = p) و جزء چهارم – آگاهی از زیبایی دندانی صورتی (018/0= p) ارتباط معنی داری داشت.
نتیجه گیری
ترجمه فارسی پرسشنامه OQoL به عنوان یک ابزار سنجش مناسب جهت بررسی تاثیر مشکلات دندانی- صورتی در بیماران ارتوگناتیک جمعیت ایرانی قابل استفاده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
322 تا 328
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!