شناسایی و بررسی خصوصیات چند شکلی تک نوکلئوتیدی در ناحیه پروموتر ژن اینترلوکین- 8 در گاوهای بومی و هلشتاین ایران

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
اینترلوکین–8، سیتوکین پیش التهابی، پروتئین کوچکی است که نقش آن جذب و فعال کردن نوتروفیل ها در مراحل اولیه دفاع میزبان در مقابل هجوم باکتری ها است. چند شکلی تک نوکلئوتیدی در ناحیه پروموتر ژن اینترلوکین–8 می تواند با تاثیر بر فرآیند رونویسی این ژن، نقش و فعالیت آن را تحت تاثیر قرار دهد.
هدف
شناسایی و بررسی چند شکلی های تک نوکلئوتیدی در ناحیه پروموتر این ژن در گاوهای بومی و هلشتاین بوده است.
روش کار
بخشی از ناحیه پروموتر ژن اینترلوکین–8 توسط تکنیک تفاوت فرم فضایی رشته های منفرد (SSCP) در گاوهای دو نژاد تعیین ژنوتیپ شد. سپس هر الگوی مشاهده شده تعیین توالی شد و همترازی بین توالی ها جهت شناسایی چند شکلی های تک نوکلئوتیدی صورت گرفت. همچنین، تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیکی جهت بررسی ارتباط چند شکلی های تک نوکلئوتیدی برراندمان اتصال فاکتورهای رونویسی در ناحیه تکثیر شده صورت گرفت.
نتایج
در این مطالعه، در کل نمونه های بررسی شده تعداد 4 الگوی (SSCPs) مجزا مشاهده شد که با تعیین توالی نوکلئوتیدی آنها تعداد 2 چند شکلی تک نوکلئوتیدی در جایگاه های 126– و 180– قبل از شروع رونویسی آشکار شد که چندشکلی تک نوکلئوتیدی جایگاه 126– تنها درگاوهای بومی مشاهد شد. بررسی بیوانفورماتیکی چند شکلی های شناسایی شده روی جایگاه فاکتورهای رونویسی نشان داد که جایگزینی نوکلئوتیدها در جایگاه های 126– و 180– به ترتیب منجر به ایجاد جایگاه اتصال برای فاکتورهای رونویسی 2Ik- و 1Oct- شد.
نتیجه گیری نهایی: امکان نقش کاربردی چندشکلی های شناسایی شده در فعالیت این ژن باید با استفاده از آزمون بیان ژن به اثبات برسد. مطالعات بیشتری جهت ارزیابی چند شکلی های شناسایی شده بر روی صفات مقاومت به بیماری در گاو مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 373
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!