تاثیر محیط هنری بر خلاقیت دانش آموزان

پیام:
چکیده:
مدرسه محیطی برای یادگیری و تربیت نسل آینده است، اگر محیط مدرسه تشویق کننده خلاقیت باشد، نسل آینده، انسان هایی خلاق خواهند بود، ویژگی های طراحی معماری بنا، در کنار دیگر ویژگی های مدیریتی می تواند سازنده ی یک مدرسه تشویق کننده خلاقیت باشد. هدف این تحقیق تحلیل نظریه های مختلف در زمینه یادگیری خلاق و بررسی تاثیر هنر بر خلاقیت افراد است تا دریابد محیط های هنری تا چه اندازه و چگونه بر خلاقیت دانش آموزان اثر می گذارند. مهمترین سوالات تحقیق عبارتند از: 1- آیا کاربرد هنر در مدرسه، بر میزان خلاقیت دانش آموزان موثر است؟ 2-میزان تاثیر کاربرد هنر در کلاس های درس بر خلاقیت دانش آموزان چگونه قابل تفسیر است؟
در این پژوهش، یک مدرسه به تصادف از میان مدارس راهنمایی شهر تهران در منطقه یازده انتخاب شده که سه کلاس به تصادف از میان کلاس های دوم راهنمایی انتخاب شده اند. با استفاده از روش تحقیق تجربی و نیمه تجربی، ارتباط میان فضای هنری و خلاقیت دانش آموزان سنجیده شده است. کلاس اول نمونه شاهد، کلاس دوم نمونه ای که در آن تغییرات محیطی ایجاد شده، و کلاس سوم نمونه ای ست که علاوه بر تغییرات محیطی، دانش آموزان با آموزش ها و مفاهیم هنری آشنا شده اند. مدت انجام آزمون دو ماه بوده، و برای سنجش خلاقیت از آزمون استاندارد تورنس، قبل و بعد از مدت مقرر استفاده شده است. دستاوردهای پژوهش مبین آن است که محیط هنری بر خلاقیت دانش آموزان تاثیرگذار است، هرچند این تاثیر خطی نیست و در برخی موارد ناسازگاری هایی را نیز نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!