بررسی اثر Zinc protoporphyrin به همراه رادیوتراپی بر رشد ملانوما در موش های 6BL57C

پیام:
چکیده:
مقدمه

کاهش بیان ژن همواکسیژناز با عود کمتر و پاسخ بهتر بعضی سرطان ها با رادیوتراپی همراه است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر Znpp (مهار کننده ی همواکسیژناز-1) به همراه رادیوتراپی بر روی سلول های ملانوما در موش ها بود.

روش ها

برای انجام این مطالعه، تعداد 24 موش به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. به همه ی موش ها در روز صفر مطالعه، سلول ملانوما تزریق شد و موش ها به مدت 16 روز تیمار شدند. گروه اول و دوم، μg/kg 2000 Znpp (Zinc protoporphyrin) و گروه سوم و چهارم پایه ی رقیق کننده ی Znpp را دریافت کردند. دو گروه اول و سوم در روز 8 مطالعه به میزان 12 گری پرتو درمانی شدند. موش ها هر روز از جهت وجود توده ی قابل لمس در محل تزریق، بررسی و در صورت وجود، ابعاد توده اندازه گیری شد. تومورها در روز 16 مطالعه خارج شدند. در این تحقیق، اثرات Znpp بر مدل تومور ملانومای موش هایی که رادیوتراپی شدند، بررسی شد. اثر 1-Ho بر رشد سلول های سرطانی با ایندکس میتوتیک 67-Ki در تومور محاسبه گردید و اندازه ی تومورها در روز 8 و 16 مطالعه اندازه گیری شد

یافته ها

اندازه ی تومور و ایندکس میتوتیک در موش های درمان شده با Znpp و رادیوتراپی به صورت معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (05/0 > P). اندازه ی تومور در موش های دریافت کننده ی رادیوتراپی و Znpp کمتر از گروهی بود که رادیوتراپی به تنهایی دریافت نموده بودند (05/0 > P).

نتیجه گیری

Znpp ممکن است همراه رادیوتراپی کاربرد بالینی داشته باشد و در جلوگیری یا کاهش رشد تومور، موثرتر از رادیوتراپی به تنهایی باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1223615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!