ارتباط وضعیت اقتصادی- اجتماعی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان کودکان 5 -2 ساله ی شیراز

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات گوناگون، عوامل مختلفی را بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان در کودکان موثر می دانند. با توجه به کمبود اطلاعات در زمینه ی عوامل مرتبط با کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی، این مطالعه، با هدف تعیین میزان کیفیت زندگی متاثر از سلامت دهان کودکان 5 -2 ساله ی شیرازی و بررسی ارتباط آن با شرایط اقتصادی-اجتماعی خانواده ها طراحی گردید.
مواد و روش ها
در مطالعه ی تحلیلی- مقطعی حاضر، از والدین 300 کودک 5 -2 ساله ی ساکن در سه منطقه ی مرفه، متوسط و آسیب پذیر شهر شیراز خواسته شد تا پرسش نامه ی F-ECOHIS (Farsi version of the early childhood oral health impact scale) را که ترجمه ی فارسی استاندارد شده ای از پرسش نامه ی ECOHIS است تکمیل کنند. اطلاعات مربوط به میزان درآمد خانواده، سطح تحصیلات والدین، تعداد کودکان در خانواده و رتبه تولد کودک مورد نظر در خانواده، در کنار اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمونهای آماری anova و t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد(05/0 = α).
یافته ها
میانگین نمره ی F-ECOHIS در کل کودکان مورد مطالعه، برابر با 70/20 (با دامنه نمره 13 تا 85/53) به دست آمد. سطح کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان از مناطق آسیب پذیرتر به سوی مناطق مرفه تر شهر (005/0 = p value) و با افزایش میزان درآمد خانواده ها (001/0 p value) و افزایش سطح تحصیلات والدین (001/0 p value) افزایش و با افزایش تعداد فرزندان (001/0 p value) و همچنین افزایش رتبه ی تولد کودک در خانواده (001/0 p value) کاهش یافت. مقایسه ی میانگین نمره ی پرسش نامه کیفیت زندگی بین دختران و پسران تفاوت آماری معنی داری نشان نداد (302/0 = p value).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در کودکان 2 تا 5 ساله ی ساکن شهر شیراز با سطح اقتصادی- اجتماعی خانواده ای که کودک در آن زندگی می کند ارتباط مستقیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
534 تا 541
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!