بررسی فراوانی تجویز رادیوگرافی دیجیتال و دلایل استفاده و عدم استفاده از آن توسط دندانپزشکان استان اصفهان در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
در دندان پزشکی استفاده از رادیوگرافی دیجیتال به عنوان یک تکنولوژی جدید تصویربرداری در حال افزایش است. رادیوگرافی دیجیتال فواید بالقوه زیادی دارد. هدف از این مطالعه، تعیین توزیع فراوانی استفاده از رادیوگرافی دیجیتال و دلایل استفاده و عدم استفاده از آن در میان دندان پزشکان استان اصفهان بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 140 نفر از دندان پزشکان استان اصفهان از میان افراد شرکت کننده در کلاس های بازآموزی به صورت تصادفی در زمستان 1391 انتخاب شده و پرسش نامه ای با 18 سوال در اختیار آنان قرار داده شد که به صورت حضوری تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده وارد رایانه شده و در نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 توسط آزمون های آماری کای دو و T دو نمونه ای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/0 = α).
یافته ها
10 نفر (2/7 درصد) از نمونه ی مورد پژوهش، دارای سیستم های دیجیتال در مطب بودند. 104 نفر (8/74 درصد) جهت ارجاع به مراکز رادیولوژی از تجویز رادیوگرافی دیجیتال استفاده کردند. عدم نیاز به فرآیند ظهور و ثبوت، عدم ایجاد آرتیفکت های مربوط به ثبوت و ظهور و نیز دوز کم تر اشعه، مهم ترین دلایل استفاده از رادیوگرافی دیجیتال توسط شرکت کنندگان در مطالعه بودند. تفاوت معنی داری در استفاده از رادیوگرافی دیجیتال در بین افراد با سابقه ی کار مختلف و نیز با درجه ی تحصیلی متفاوت (عمومی و متخصص) مشاهده نشد (619/0 = p value سابقه ی فعالیت و 45/0 = p value درجه ی تحصیلی).
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این مطالعه، گرچه فراوانی استفاده از تجهیزات رادیوگرافی دیجیتال در مطب بین دندان پزشکان استان اصفهان پایین است، تجویز آن از نظر ارجاع به مراکز رادیولوژی مناسب می باشد. عدم نیاز به فرآیند ظهور و ثبوت و بالا بودن هزینه ها به ترتیب از مهم ترین دلایل به کارگیری و عدم استفاده از این تکنولوژی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
558 تا 565
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!