روایی و پایایی تحلیل نمونه زبانی در سنجش عملکرد زبانی کودکان 6-5 ساله

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم کاربرد وسیع رویکرد تحلیل نمونه زبانی در مطالعات رشد زبان و ارزیابی آسیب شناسی آن در زبان های دیگر، در زبان فارسی کاربرد آن رایج نبوده است. در تحقیق حاضر برخی ویژگی های روان سنجی این رویکرد، نظیر روایی محتوا داستان و تصاویر آن، پایایی آزمون بازآزمون و پایایی بین مصححان بررسی شد.
روش بررسی
برای جمع آوری نمونه زبانی داستانی فارسی بر اساس مطالعه Schneider و همکاران در سال 2006 نوشته و به تصویر کشیده شد. ابتدا افراد خبره روایی متن داستان و سپس کیفیت تصاویر آن را ارزیابی کردند. تصاویر طی دو مرحله به فاصله 10-7 روز به 30 کودک 6-5 ساله نشان داده شد و از آنها خواسته شد بر اساس تصاویر داستانی را بسازند. هیچ سرنخی توسط آزمونگر ارائه نشد. صدای کودکان ضبط، نسخه نویسی و تحلیل شد. در تحلیل ساختار جمله و کلمه ارزیابی شد.
یافته ها
میانگین درصد توافق افراد صاحب نظر در مورد متن نوشتاری 28/92 به دست آمد. کیفیت تصاویر رتبه بسیار عالی را کسب کرد. ضرایب تکرارپذیری نشان می دهد در متغیرهای ساختار جمله و ساختار کلمه بین دو مرحله اجرا همبستگی معنی داری مشاهده شد(p<0/05). در ساختار جمله فقط در متغیر جمله مرکب ناهم پایه همبستگی مشاهده نشد(p=0/137). همبستگی میانگین درصد توافق بین ارزیاب ها در نسخه نویسی 1/97 بود و نتایج بررسی پایایی در تحلیل نمونه نشان داد ضرایب همبستگی شدید و معنی داری بوده است.
نتیجه گیری
ابزار جمع آوری نمونه زبانی از روایی برخوردار است و ثبات عملکرد زبانی در اندازه گیری مکرر در رویکرد تحلیل نمونه زبانی از ضعیف تا قوی متغیر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!