آنالیز کیفیت فیزیکی و شیمیایی آب رودخانه های استان مازندران با استفاده از روش های چند متغیره آماری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
از آن جا که پایش کیفیت آب رودخانه ها و آگاهی از وضعیت سلامت آن ها در طول زمان و در نهایت شناسایی زون های آسیب پذیر و کلیدی، به عنوان یک گام اساسی در راستای توسعه پایدار و مدیریت بهینه محیط محسوب می گردد، مطالعه حاضر با استفاده از روش های چند متغیره آماری برای آگاهی از وضعیت و تحلیل اطلاعات موجود از کیفیت آب رودخانه های استان مازندران انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه، از اطلاعات ماهانه پارامترهای کیفیت آب شامل TDS (Total dissolved solids)، EC (Electrical conductivity)، pH، -3NO، -43PO، -32CO، -3HCO، -42SO، +2Ca، +2Mg، K+، Na+، SAR (Sodium absorption rate)، درصد Na، Per.H (Permanent hardner) و Tem.H (Temporary hardner) در خلال سال های 91-1390 استفاده شد. از تحلیل مولفه های اصلی، تحلیل خوشه و در نهایت، نمایش مکانی تحلیل های ذکر شده جهت ارایه بهتر نتایج بهره برداری شد.
یافته ها
بسیاری از پارامتر های اندازه گیری شده، دارای همپوشانی بودند و TDS، pH، -42SO، -3NO و -43PO به عنوان پارامتر های بهینه هستند که در مجموع قادرند 94/96 درصد از تغییرات واریانس جامعه را توصیف نمایند. نتایج گروه بندی ایستگاه ها، کیفیت نسبی آب رودخانه ها در نواحی غربی استان را پایین تر نمایش داد و وضعیت نسبی برخی ایستگاه ها (شامل بلیران، دوآب، پل مرگن، پل سفید و کرچا) را بحرانی برآورده کرده است.
استنتاج
تحلیل های چند متغیره آماری قادر است حجم گسترده ای از داده ها را پردازش نماید و به عنوان راهکاری کمی در مدیریت کیفیت آب رودخانه های استان مطرح گردد. تعیین مهم ترین پارامتر های کیفیت آب منجر به کاهش هزینه ها و هدفدار نمودن پایش می شود و شناسایی نواحی همگن قادر است نقش به سزایی در مدیریت یکپارچه زیست محیطی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!