بررسی تاثیر حشره کش های گاچو و کروزر به صورت تیمار بذور کلزا در کنترل زنبور برگخوار کلزا Athalia rosae Hym.: Tenthredinidae

پیام:
چکیده:
افزایش بیش از حد جمعیت زنبور برگخوار کلزا L. rosae Athalia در سال 1380 موجب ایجاد خسارت شدید در بسیاری از مزارع کلزای شهرستان مریوان گردید. پس از بررسی زیست شناسی این زنبور، لازم بود که در رابطه با روش های کنترل آن مطالعاتی صورت گیرد لذا با توجه به ویژگی های خاص حشره کش های گاچو (ایمیداکلوپراید WS) و کروزر (تیامتوکسام FS)، به صورت تیمار بذری، هر کدام در 4 غلظت مختلف و با 3 تکرار در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی برای کنترل آفت در طی سال های 87- 1385 در منطقه مریوان مورد ارزیابی قرار گرفت. آماربرداری از جمعیت لاروهای آفت وتجزیه ی داده های بدست آمده در سال اول، نشان داد که ضدعفونی بذور با گاچو و کروزر بطور معنی داری موجب کاهش جمعیت لاروهای آفت گردیده و مقایسه میانگین ها مشخص نمود که تیمارهای گاچو و کروزر 5 گرم در هر کیلوگرم بذر تاثیری در کنترل آفت نداشتند در حالیکه تیمارهای کروزر 5/7، 10 و 5/12 و گاچو 5/12 گرم در هر کیلوگرم بذر، موجب کاهش معنی دار جمعیت لاروهای آفت گردیدند. همچنین تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که اعمال تیمارها به طور کاملا معنی داری در عملکرد محصول تاثیر داشته است بدین صورت که تیمارهای گاچو 5/12 و 10 گرم در هر کیلوگرم بذر، بیشترین تاثیر را در افزایش محصول داشتند. در سال دوم اجرای طرح، به علت شرایط خشکسالی تراکم جمعیت آفت بسیار پایین بود اما با وجود این، ضدعفونی بذور با گاچو و کروزر به طور معنی داری موجب کاهش جمعیت لاروهای آفت گردید و تیمار گاچو با غلظت 5/12 گرم در هر کیلوگرم بذر، بیشترین تاثیر را در کاهش جمعیت لاروهای آفت داشت. تجزیه ی داده های بدست آمده از عملکرد محصول هر کرت، نشان داد که بین تیمارها اختلاف معنی داری وجود ندارد و این بدان معناست که تراکم های آفت در سال دوم نتوانسته موجب کاهش معنی دار محصول شود. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه مرکب داده ها، بین سال های اجرای طرح، از نظر تعداد لاروهای آفت اختلاف بسیار معنی دار (در سطح 1%) وجود داشت در حالی که از نظر عملکرد، بین 2 سال اجرای طرح تفاوتی دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!