مفهوم منزلت سالمندان از منظر پرستاری: مرور منظم مطالعات

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی به ویژه در زمینه پزشکی روش های تشخیصی سال های انتظار زندگی در ایران از 60 به 80 سال افزایش یافته است. این امر سبب شده تا سالمندی به عنوان یک پدیده جهانی مورد توجه قرار گیرد. اکثر سالمندان از یک یا چند بیماری مزمن به طور همزمان رنج برده یا در مراکز مراقبتی درمانی بستری می باشند. از طرفی سالمندی سبب پیدایش خصوصیات منحصر به فرد در سالمندان می گردد که ضرورت توجه به منزلت آن ها به عنوان یک نیاز اولیه مورد نظر است. لذا ارتباط با سالمندان شرایطی را می طلبد که مراقبت کنندگان تیم بهداشتی بایستی از آن مطلع باشند و یکی از مهم ترین این نیازها توجه به مفهوم منزلت سالمندان است. از این رو پژوهشگران، مطالعه مروری با هدف تعیین مفهوم منزلت سالمندان را انجام دادند.
روش
به منظور دستیابی به اهداف پژوهشگران، به بررسی متون، منابع و مقالات مرتبط بین سال های 2000 تا 2012 که انگلیسی و فارسی زبان بوده و در Medline data base، CINAHL، Web of Science، Pro Quest C.S.A، Elsevier و Iranmedex با کلید واژه های dignity، respect، pensior elderly people، senior citizen و nursing بررسی نمودند. از بین منابع موجود 27 منبع اختصاصی پرستاری انتخاب شدند و به روش مرور منظم گارارد مورد ارزشیابی، خلاصه نویسی و فیش برداری قرار گرفتند.
یافته ها
یافته های مطالعه نشان داد مفهوم منزلت سالمند یک تجربه ذهنی و اخلاقی است که سالمند در وحله نخست به واسطه انسان بودن آن را دارا می باشد و روابط با دیگران می تواند آن را تهدید کرده یا ارتقا بخشد. مفهوم منزلت سالمندان به واسطه عواملی چون مراقبت فردگرایی و اختصاصی، بازگرداندن خودکنترلی و اختیار، استقلال، احترام، گوش دادن توام با حساسیت و حمایت از سالمند شکل می گیرد.
نتیجه گیری
واضح و شفاف سازی مفهوم منزلت در مراقبت از یک سو سبب آشنایی و درک هرچه بهتر مراقبت دهندگان از مفهوم مورد نظر در مورد سالمندان شده و از طرف دیگر سبب دامنه اخلاقی مراقبت را مورد توجه قرارداده و سبب ارتقای کیفیت مراقبت می گردد، به طوری که مراقبت دهندگان به شکل فردی و منحصر به فرد سالمندان را مورد حمایت خود قرار داده و این مساله از ایجاد رفتارهای یکسان و روتین در سالمندان پیشگیری می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1234071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!