اثر بربرین هیدروکلراید بر حافظه و یادگیری موش های دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
زمینه
دیابت ملیتوس مزمن از راه های مختلف از جمله تشدید روند تنش اکسیداتیو بر هیپوکامپ تاثیر می گذارد و به اختلال در یادگیری و حافظه منجر می شود. شواهد موجود مبنی بر آثار ضد دیابتی، آنتی اکسیدانی و حفاظت نورونی بربرین است.
هدف
مطالعه به منظور تعیین اثر بربرین بر حافظه فضایی کوتاه مدت، یادگیری و حافظه اجتنابی غیرفعال موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی انتخاب و به پنج گروه شاهد، شاهد تیمارشده با بربرین (100 میلی گرم بر کیلوگرم)، دیابتی و دو گروه دیابتی تیمار شده با بربرین 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم شدند. دیابت با تزریق استرپتوزوتوسین با دوز 60 میلی گرم بر کیلوگرم، به صورت درون صفاقی القاء شد. یک هفته پس از تزریق استرپتوزوتوسین، تیمار با بربرین با دوزهای 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم در روز به مدت هفت هفته به صورت خوراکی انجام شد. قند خون در هفته های 1، 3، 5 و 7 پس از تزریق استرپتوزوتوسین با خون گیری از سیاهرگ دمی اندازه گیری شد. اثر بربرین بر یادگیری و حافظه اجتنابی غیرفعال با دستگاه شاتل باکس، مدت زمان تاخیر اولیه (IL) و تاخیر در حین عبور (STL) بررسی و حافظه فضایی کوتاه مدت از طریق درصد رفتار تناوب در ماز Y ارزیابی شد. داده ها با آزمون های آماری آنوا، کروسکال والیس و من ویتنی تحلیل شدند.
یافته ها
درصد تناوب درگروه دیابتی به طور معنی داری از گروه شاهد کم تر بود و در گروه دیابتی تحت درمان با بربرین 100میلی گرم بر کیلوگرم نسبت به گروه دیابتی به طور معنی داری افزایش یافت. STL در گروه دیابتی، در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کاهش و در گروه دیابتی تحت درمان با بربرین 100 میلی گرم بر کیلوگرم به طور معنی داری نسبت به گروه دیابتی افزایش یافت. اگرچه این شاخص تفاوت معنی داری بین دو گروه شاهد و شاهد تحت تیمار با بربرین نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، درمان با بربرین به مدت 7 هفته، حافظه فضایی کوتاه مدت، یادگیری و حافظه اجتنابی غیرفعال را در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!