اثر متقابل میزان بار خارجی و انحنای کمر بر فعالیت عضلات تنه در افراد سالم

پیام:
چکیده:
هدف
یکی ازمهمترین عوامل ثباتی ستون فقرات، فعالیت عضلانی است که این فاکتور نیز به نوبه خود ارتباط تنگاتنگی با پوسچر ستون فقرات و میزان بار وارده بر آن دارد. برخی از مطالعات صورت گرفته در این زمینه، در جهت تایید باربرداری در وضعیت کیفوتیک کمر و برخی دیگر حاکی از ارجحیت وضعیت لوردوتیک اند. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر متقابل میزان بار خارجی و انحنای کمر بر فعالیت عضلات تنه در افراد سالم جهت ایجاد فهم بهتر از بیومکانیک هر یک از این پوسچرها بود.
روش بررسی
این مطالعه برروی 11 مرد سالم داوطلب 25-20 ساله بدون سابقه کمردرد انجام شد. سیگنالهای الکترومیوگرافی با استفاده از الکترود سطحی از پنج عضله تنه در سمت راست (راست کننده ستون فقرات، پشتی بزرگ، مایل داخلی، مایل خارجی و راست شکمی) ثبت شد.9 فعالیت استاتیکی با 3 سطح بار خارجی(صفر، 10 و 20 کیلوگرم) در 3 وضعیت کمر(نوترال، لوردوتیک و کیفوتیک) مورد بررسی قرار گرفت
یافته ها
نتایح آزمونهای آماری با استفاده از آزمون مانووا تکرارشونده و توکی نشان داد که با افزایش بار خارجی صرفنظر از نوع پوسچر کمر، سطح فعالیت الکتریکی عضلات فلکسورواکستانسور تنه افزایش معنی داری می یابد(02/0=p). همچنین با تغییر انحنای کمر در همه سطوح بار خارجی سطح فعالیت الکتریکی عضلات مایل داخلی و راست کننده ستون فقرات دچار تغییر معنی داری می شدند(03/0=p). در بررسی اثر متقابل بار و انحنای کمر، نتایج حاکی از آن بود که در بار خارجی 10 کیلوگرم، این تقابل تنها در عضله صاف کننده ستون فقرات معنی دار است(02/0=p).
نتیجه گیری
هر دو فاکتور میزان بار خارجی و انحنای کمر نقش تعیین کننده ای در فعالیت عضلات تنه دارند. از سوی دیگر این دو فاکتور در تعیین فعالیت الکتریکی عضلات تنه اثر متقابلی بر روی یکدیگر دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1235760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!