مشکلات بیماران مبتلا به اختلال عروق کرونر: یک مطالعه مروری

چکیده:
هدف
هدف این مطالعه مروری، توصیف مشکلات روانی اجتماعی بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونر برای تعیین راهبردهای پیشگیری و مقابله با آنها است.
زمینه
شیوع بیماری های قلب و عروق در بین مردم کشورهای صنعتی و در حال توسعه در حال افزایش است. نگاهی به آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد بیماری های قلبی عروقیدر سطح جهانی درصد زیادی از موارد مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد. دربین بیماری های قلب وعروق شایعترین آنها اختلالات عروق کرونر است که باعث بروز مشکلاتی برای مردم و نگرانی هایی در جامعه گردیده است. علی رغم وجود این مشکلات، به آنها کمتر توجه شده است.
روش کار
این بررسی با استفاده از جستجوی منظم مطالعات مربوط در 20 سال اخیر با استفاده در بانکهایاطلاعاتیOVID، PROQUEST، SCIENCE DIRECT، GOOGLE SCHOLAR، و EBSCOبا کلیدواژه هایProblems،Coronary Artery Disease و Patients و در بانک های اطلاعاتیSID، MAGIRANو IRANMEDEXبا کلیدواژه های مشکلات، بیماران و اختلال عروق کرونر و واژه های مرتبط جستجو انجام گردید. با توجه به هدف پژوهش که توصیف مشکلات روانی اجتماعی بیماران متعاقب اختلال عروق کرونر بود مشکلات جسمی بیماران حذف گردید.
یافته ها
حدود 70 مقاله انگلیسی و 20 مقاله فارسی یافت گردید که مضمون آنها در رابطه با مشکلات روانی اجتماعی متعاقب اختلالات عروق کرونر بود.با مطالعه مضمون مقالات، مشکلات بیماران در سه طبقه کلی دسته بندی گردید: 1) نیازهای آموزشی بیماران مبتلا به اختلال عروق کرونر،2) پیامدهای روانی اجتماعی اختلال عروق کرونر، و3) پیامدهای متفاوت اختلال عروق کرونر در جنس زن و مرد.
نتیجه گیری
از آنجایی که قلب عضو حساس بدن است، هر گونه اختلال در آن برای مبتلایان معادل تهدید هویت آنها می باشد و تاثیر روانی اجتماعی بیماری از اثرات جسمی آن بیشتر است. بنابراین، لزوم اطلاع رسانی به بیماران راجع به ماهیت بیماری و علل ایجاد کننده آن، چگونگی پیشگیری ثانویه و چگونگی بازتوانی برای بازگشت به کار و زندگی معمولی ضروری است. همچنین، لزوم مراقبت پی گیر برای مراقبت از خود از اهمیت به سزایی برخوردار است. این کار مهم با ایجاد کلینیک های پیشگیری ثانویه جامعه محور امکان پذیر می باشد. توجه ویژه به مشکلات زنان مبتلا به اختلال عروق کرونر ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1236791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!