بازتاب اجرای طرح امنیت اجتماعی در مطبوعات

چکیده:
هدف اصلی تحقیق بررسی چگونگی بازتاب اجرای طرح امنیت اجتماعی در سه روزنامه ایران، همشهری و اعتماد در بازه زمانی اول اردیبهشت 1386الی اول اردیبهشت 1388 در تهران بزرگ است.
جامعه آماری پژوهش که به روش تحلیل محتوا انجام گرفت، شامل کلیه مطالب مرتبط با طرح امنیت اجتماعی است که در بازه زمانی مورد نظر در روزنامه های مورد بررسی به چاپ رسیده اند. پس از کدگذاری مطالب مرتبط با طرح امنیت اجتماعی در 3روزنامه مورد بررسی، تعداد302 مطلب به دست آمد که با استفاده از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه آزمون پایایی نیز که از طریق فرمول اسکات، محاسبه شد، 82 درصد بود که به معنی اشتراک نظر 2 کدگذار در 82 درصد موارد است.
نتایج تحقیق نشان داد که:* یک ششم مطالب درج شده در سه نشریه فوق، دارای تیتر در صفحه اول بوده اند و یک سوم از مطالب دارای تیتر نقل قول مستقیم بوده اند، که این امربه نوعی تایید کننده اهمیت موضوع و اهمیت گوینده است. از آن جایی که بیش از نیمی از مطالب از مسئولان ناجا نقل شده، می توان چنین قضاوت کرد که مطبوعات با نگرش مثبت به پوشش مطالب مرتبط با طرح و نحوه اجرای آن توسط پلیس پرداخته اند. هر چند بزرگ نمایی و برجسته سازی به طور کامل مورد تایید قرار نمی گیرد.
* بین سه روزنامه مورد بررسی در خصوص نحوه پوشش ابعاد طرح امنیت اجتماعی تفاوت وجود دارد؛ بدین ترتیب که روزنامه های ایران و همشهری بیشترین پوشش خود را به «عنوان اصلی» طرح بدون اشاره به ابعاد شش گانه اختصاص داده اند و بیشترین پوشش روزنامه اعتماد به طرح مقابله با بدپوششی و مبارزه با مزاحمین نوامیس اختصاص یافته است.
* بیشترین مطالب درج شده در سه روزنامه تحت بررسی به سبک «خبر» ارائه شده اند.
* بین سه روزنامه تحت بررسی در خصوص«جهت گیری نسبت به طرح» تفاوت وجود دارد. بر پایه این یافته ها، روزنامه همشهری بیشترین جهت گیری مثبت و روزنامه اعتماد بیشترین جهت گیری منفی را نسبت به طرح امنیت اجتماعی و نحوه اجرای آن توسط پلیس دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!