مدل های ارزیابی خارجی و ارایه فرایند جامع ارزیابی در بهداشت و درمان

پیام:
چکیده:
مقدمه

امروزه استفاده از مدل های ارزیابی خارجی؛ اعتبارسنجی، ISO، EFQM و Visitatie در مراقبت های بهداشتی و درمانی در سطح بین المللی نسبت به گذشته رواج بیشتری یافته است. این مطالعه ضمن بررسی این چهار مدل، به ارائه فرآیند جامع ارزیابی خارجی در بهداشت و درمان می پردازد.

روش ها

این تحقیق به صورت مروری نقلی در سال 1391 انجام و با بهره گیری از موتور جستجوهای google scholar، و پایگاه های اطلاعاتی web of knowledge و scopus با استفاده از کلید واژه های “ExPeRT project” و “visitatie، accreditation، ISO and EFQM” در مجموع 179 مطالعه یافت شد و از بین آنها 39 مورد وارد مطالعه شدند. در نهایت براساس هدف مطالعه، چکیده و محتوای مقالات، 12 مطالعه استخراج گردید و برای طراحی فرآیند ارزیابی خارجی از مدل های موجود در چند مطالعه استفاده شد.

یافته ها

تشابه و تفاوت های بسیاری در ویژگی ها و موارد استفاده این چهار مدل ارزیابی وجود دارد. فرایند ارایه شده در این مطالعه شامل 9 مرحله: تقاضا برای ارزیابی، دریافت و مطالعه گزارش خودارزیابی، آمادگی برای بازدید، تشکیل تیم ارزیاب، بازدید از سازمان، به اشتراک گذاری نتایج بازدید، تهیه پیش نویس و گزارش ارزیابی، ارزشیابی گزارش ارزیابی خارجی و بین ارزیابی ها می شود.

نتیجه گیری

فرآیند پیشنهاد شده در این مطالعه، با بررسی مدل های ارزیابی خارجی و فرایندهای پیشنهاد شده در سایر مطالعات طراحی گردید که نسبت به سایر فرایندها جامع تر می باشد. بنابراین بهتر است جهت ارزیابی صحیح و جامع تمامی مراحل 9 گانه مد نظر گرفته شوند.
ژ

زبان:
فارسی
صفحات:
896 تا 908
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!