تاثیر موسیقی درمانی بر تغییرات نبض و فشار خون بیماران تحت جراحی سزارین در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سزارین از رایج ترین اعمال جراحی در زنان می باشد. تغییرات همودینامیک پس از سزارین می تواند بهبودی مادر از ریکاوری و تماس سریع بین وی و نوزاد را به تاخیر بیاندازد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر موسیقی درمانی بر تغییرات همودینامیک مادران تحت جراحی سزارین انجام شد
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی روی 60 نفر از بیماران تحت سزارین انتخابی در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان 1390 که به صورت در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه (30 نفر گروه آزمون و 30 نفر شاهد) تقسیم شدند، انجام شد.. موسیقی آرام به مدت 20–15 دقیقه برای مادران گروه آزمون اجرا گردید. سپس در دو گروه تغییرات فشارخون و نبض در زمان های قبل از مداخله، بدو ورود به اتاق جراحی، بلافاصله بعد بیهوشی، 15 و 30 دقیقه بعد از هوشیاری و زمان خروج از ریکاوری اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون آماری اندازه های تکراری تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد در دو گروه بین فشارخون دیاستولیک (=0/045 (p و تغییرات نبض(=0/036 (p اختلاف معنی داری وجود دارد. به طوری که در گروه مداخله میزان تغییرات کمتر از گروه کنترل می باشد. همچنین یافته ها بین تغییرات فشار خون سیستولیک در دو گروه اختلاف معنی داری نشان نداد (=0/61 (p.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد موسیقی درمانی قبل از ورود به اتاق عمل در مادران تحت سزارین، میزان تغییرات همودینامیک پس از عمل جراحی را کاهش می دهد و ریکاوری بیمار را کوتاه تر می کند. لذا لازم است این روش درمانی مورد توجه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!