آغاز دهه دوم باندوسیع در ایران

آسیب شناسی عملکرد 10ساله شرکت های PAP
چکیده:
گرچه در عمر 10ساله رگولاتوری ICT کشورمان، مجوزهای مختلفی (نظیر ISP، ISDP و SAPها) تمدید اعتبار شده اند، اما پایان یافتن اعتبار ده ساله پروانه ارائه خدمات عمومی انتقال داده ها (PAP) با سایر مجوزهای تمدیدشده از تفاوت های خاصی برخوردار است.
در حال حاضر که مجوز شرکت هایPAP به پایان رسیده است، بهترین زمان برای بررسی زوایای مختلف ده سال فعالیت این شرکت ها در ارائه خدمات باندوسیع ثابت در کشور است تا با رفع معایب آن، مسیر ادامه فعالیت تمام بازیگران توانمند این حوزه هموار شود.
محمدرضا حاجی زاده، فرهاد توکل همدانی- hajizade@teyf.ir، tavakkol@teyf.irطراحی الگوی ارزیابی اپراتورهای ارائه کننده خدمات انتقال داده هاارتباطات و فناوری اطلاعات در عصر حاضر نقش کلیدی در پیشرفت و توسعه جوامع بشری دارد. این صنعت جزء صنایع زیربنایی و پشتوانه ای قوی برای توسعه و پیشرفت سایر صنایع تلقی می شود و تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آن امری انکارناپذیر است. امروزه سرانه پهنای باند و میزان دسترسی به باند پهن از شاخص های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود، بنابراین توسعه کمی و کیفی این خدمات بخشی از اهداف استراتژیک کشورها می باشد که برای تحقق این موضوع رویکردها و سیاست گذاری های متفاوتی شده است. از جمله سیاست گذاری های موفق در این حوزه، جذب سرمایه های انسانی بخش خصوصی می باشد که در قالب اپراتورهای ارائه کننده خدمات در این عرصه حضور پیدا می کنند. بر این اساس، در این تحقیق، مدل بومی ارزیابی اپراتورهای سرویس های فناوری اطلاعات، با توجه به نیازمندی های فعلی و آتی حوزه ارتباطات کشور، طراحی گردیده است. ساختار اصلی مدل تدوین شده، بر اساس الگوی INQA بوده و سطح بعدی شاخص ها از مدل های تعالی ویژه حوزه ارتباطات (بطور خاص مدل eTOM) استخراج شده که به معیارهای اصلی مدل، نظیر شده اند. از مزایای مدل می توان به فراهم آوردن امکان ارزیابی با هر دو رویکرد«تعالی» و «نظارتی» در یک مدل واحد، سهولت اجرا بدلیل استفاده از مدل های متداول تعالی سازمانی (INQA)، جامع بودن مدل به دلیل بهره گیری از مدل های مرجع تعالی در حوزه ارتباطات (eTOM)، اشاره نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1241456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!