عوامل مرتبط با تمایل دانشجویان پزشکی در انتخاب رشته تخصصی

پیام:
چکیده:
مقدمه

انتخاب رشته تخصصی در دانشجویان پزشکی موضوعی بسیار مهم است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد، از عواملی هستند که بر انتخاب رشته تخصصی تاثیر می گذارند.

هدف

تعیین عوامل مرتبط بر تمایل دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در انتخاب رشته تخصصی

مواد و روش ها

نمونه گیری این مطالعه مقطعی به صورت سرشماری انجام شد و همه دانشجویان ترم دوم پزشکی کارآموزان سال اول، دوم و کارورزان در سال تحصیلی91-90 با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده(AHP) Analytic Hierarchy Process بررسی شدند. اطلاعات جمع آوری شده شامل ویژگی های دموگرافی، سه رشته تخصصی مورد علاقه به ترتیب نخستینگی و عوامل مرتبط با این انتخاب بودند. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

از 273 دانشجو، 191نفر با میانگین سنی 81/2±07/23 سالگی در این مطالعه شرکت کردند. 5/66 درصد مونث و 3/85 % مجرد، 1/25% (48 نفر)ترم دوم،3/29 %(56 نفر) کارآموز سال اول، 9/20% (40 نفر)کارآموز سال دوم و6/24%(47 نفر) کارورز بودند. رشته های تخصصی مورد علاقه با توجه به جنس به ترتیب اولویت در جنس مونث رشته پوست، رادیولوژی و قلب و در جنس مذکر ارتوپدی، چشم و قلب بود. اولویت اول رشته های تخصصی مورد علاقه بر اساس مقطع تحصیلی شامل رشته های قلب و جراحی اعصاب برای دانشجویان ترم دوم و رشته پوست برای کارآموز سال اول، سال دوم و کارورز بود. در کل بیشترین رشته های تخصصی مورد انتخاب به ترتیب پوست (4/41%)، رادیولوژی (4/9%)و چشم (9/7%)بودند. از بین متغیر های بررسی شده، مشکل سربازی (005/0P<)و جنس (002/0 P<) ارتباط معنی داری با انتخاب رشته تخصصی نشان داد. مهم ترین عامل در انتخاب رشته تخصصی عوامل فردی و اقتصادی بودند که از بین عوامل اقتصادی، بازار کار(04/1±91/2) و از عوامل فردی، علاقه شخصی(86/0±39/3)، بیشترین ارتباط را داشت (0001/0P<). در مجموع از بین عوامل مرتبط، عامل اقتصادی (0001/0P<) مهم ترین عامل، عنوان شد.

نتیجه گیری

با توجه به نبودن تفاوت معنی دار رشته تخصصی انتخاب شده بین دانشجویان مقاطع مختلف، به نظر می رسد که عوامل از پیش تعیین شده ای مانند عوامل اقتصادی و فردی نقش مهم تری در انتخاب آنان دارد و مسئولان مربوطه می توانند با ایجاد گیرایی و افزایش انگیزه، تمایل دانشجویان پزشکی را به سمت رشته های مورد نیاز جامعه سوق دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!