اثر هورمون های BA و NAA بر کشت نوساقه و میزان فنول و فلاونوئید کل در گیاه چای کوهی ((Stachys lavandulifolia Vahi. در شرایط درون شیشه ای

پیام:
چکیده:
تولید متابولیت های ثانویه با استفاده از روش های کشت بافت از جمله کشت سلول و اندام های گیاهی یک روش جایگزین مناسب برای بهره برداری از ترکیبات گیاهی است. با تغییر غلظت هورمونی در محیط های کشت بافت گیاهی می توان تولید متابولیت های ثانویه را از نظر کمی یا کیفی بهبود بخشید. چای کوهی با نام علمی Stachys lavandulifulia، یک گیاه دارویی مهم و بومی ایران است که در مناطق مختلف پراکندگی دارد. در این مطالعه، اثر سطوح مختلف هورمونBA به تنهایی یا در ترکیب با NAA در شرایط درون شیشه بر نوساقه زائی، میزان فنول و فلاونوئید کل در کشت شاخه بررسی گردید. نتایج حاصل از نوساقه زائی نشان داد که تفاوت معنی داری بین محیط دارای BA به تنهایی و محیط BA+NAA وجود دارد. بیشترین میزان نوساقه در هر ریزنمونه در تیمار 1/0 میلی گرم بر لیتر NAA به همراه 6/0 میلی گرم بر لیترBA، برابر با میانگین 11 عدد نوساقه در هر ریز نمونه، به دست آمد. اثر عامل NAA و اثر متقابل NAA و BA بر میزان فنول کل در سطح 1 درصد معنی دار بود. بیشترین میزان فنول کل در تیمار 9/0 میلی گرم بر لیترBA و برابر با 04/1 میلی گرم گالیک اسید بر گرم وزن تر به دست آمد. در بررسی میانگین میزان فلاونوئید کل، تفاوت معنی دار بین محیط دارای BA به تنهایی و محیط BA+NAA در کشت شاخه مشاهده شد، در محیط بدون NAA میزان فلاونوئید بیشتری برابر با 66/1 میلی گرم کوئرستین بر گرم وزن تر به دست آمد. برای صفت میزان فلاونوئید کل، بهترین پاسخ از محیط کشت دارای BA به تنهایی به دست آمد، در این محیط میزان فلاونوئید کل برابر با 66/1 میلی گرم کوئرستین بر گرم وزن تر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1242762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!