سرامیک- کامپوزیتها؛ آموزه های کهن، رهیافتهای نوین در ارتقاء کیفیت سرامیکهای هنری

پیام:
چکیده:
انسان به عنوان هنرمند، در مسیر تعالی خود همواره در جستجوی مواد و ابزارهایی نو برای بیان و انتقال احساسات، عقاید و تخیل بی حد و مرز خویش بوده است. در این میان سفال و سرامیک به عنوان هنری به قدمت خود بشر، بیش از سایر هنرها به مواد و شیوه های تولید وابسته است. به طور سنتی افزودن مواد خاص و ساختن مواد مرکب رسینه (کامپوزیت-سرامیکها) یکی از روش های بهبود کیفی و ارتقاء کارپذیری این مادهی کهن مورد استفاده بشر در تمامی تمدنها بوده است. با افزودن مواد ترکیبی با منشاء گیاهی، حیوانی و یا معدنی به گل رس میتوان خواص بدنه را متناسب با کاربردهای هنری خاصی که مد نظر است بهبود بخشید. تغییراتی نظیر؛ فرمپذیرکردن بدنه، تغییر رنگ و بافت، استحکامبخشی، کنترل انقباض، رفع تاب برداشتن، رفع ترک خوردگی، توسعه دمای پخت بدنه ها و لعابها، سبکسازی و شوکپذیر کردن بدنه ها در برابر حرارت.
در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و همچنین تجربی و با عنایت به اهمیت و جایگاه مواد و روش ها در هنر سفال و سرامیک، با نگاهی به آموزه های هوشمندانه و ارزشمند کهن، مواد افزودنی بومآورد که به طور سنتی به منظور بهبود و ارتقاء کیفی بدنه های رسی به آن ها اضافه میشدهاند و کاربردهای هنری آن ها مورد مطالعه قرارگرفته و در ضمن بررسی این موضوع در بسترهای تاریخی آن، قابلیتها، فرمولاسیون و تکنیکهای ساخت آن ها ارایه شده است. چنین شناختی به ویژه امروزه میتواند با توجه به پیشرفت فراوان و سریع علم سرامیک و معرفی مواد بسیار متنوع و جدید طبیعی و مصنوعی، الگویی باشد فرا روی هنرمندان، سفالگران و متخصصان علم سرامیک که با استفاده از مواد مرکب سرامیکی و قابلیتهای آن ها ترکیبات جدیدی را متناسب با اهداف کاربردی-هنری مورد نظر تهیه نمایند و شیوه های بیانی هنری خلاقانه و نوینی را در تولید و ارایه آثار و محصولات هنری سرامیکی در پیش گیرند، که به برخی از آن ها در خلال مقاله اشاره رفته است.
کلیدواژگان:

سفال و سرامیک، مواد افزودنی، کامپوزیت، سرامیکها، بیان هنری

زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!