فقر کودکان و بازار کار در ایران

پیام:
چکیده:
هدف
مطالعه ساختار بازار کار به منظور شناخت ارتباط بین نوع شغل، محل سکونت، ویژگی های سرپرست خانوار و نیز فقر کودکان راهنمای مناسبی برای سیاست گذاران در تخصیص منابع عمومی برای کاهش فقر کودکان است. هدف اصلی این مطالعه فراهم کردن تصویری روشن از وقوع فقر با توجه به ارتباط فقر کودکان با بازار کار در ایران است.
روش شناسی: با استفاده از داده های هزینه درآمد خانوار 1385 مرکز آمار ایران ابتدا ترکیب بازار کار بر حسب مشاغل عمومی، خصوصی و اجاره بگیر تعیین و سپس با استفاده از شاخص فوستر، گریر، توربک (1984) خانوارهای فقیر شناسایی شدند. در ادامه بر اساس نوع شغل سرپرست خانوار، جنسیت، میزان تحصیلات و منطقه سکونت (شهری روستایی) خانوارهای فقیر در هر زیر گروه جمعیتی محاسبه، سپس نسبت کودکان عضو خانوارهای فقیر به تعداد کل کودکان محاسبه می شود. و در ادامه با توجه به ویژگی های این خانوارها به ارزیابی فقر کودکان می پردازیم.
نتایج
از جمله نتایج این مطالعه که می توان به آن اشاره کرد آن که جمعیت کثیری از کودکان فقیر (58/80 درصد) در خانوارهای با سرپرست مرد که در بخش خصوصی رسمی شاغل اند، زندگی خود را می گذرانند. 35/4 درصد فقر کودکان در خانوارهای زن سرپرست شاغل در بخش خصوصی قرار دارند. این تصویر از شیوع فقر در ایران، چالش های به شدت مهمی را برای موفقیت هر طرح به منظور اصلاح اقتصادی فراهم می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1243635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!