مقایسه صحت اندازه گیری فاصله CEJ تا کرست آلوئول در رادیوگرافی دیجیتال با دو نرم افزار پردازش تصاویر

پیام:
چکیده:
مقدمه
در تشخیص بیماری های پریودنتال از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. تهیه رادیوگرافی ابزار کمکی سودمند در تشخیص بیماری های پریودنتال، تعیین پیش آگهی و درمان بیماری می باشد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه میزان صحت اندازه گیری فاصله (Cemento enamel junction) CEJ تا کرست آلوئول در رادیوگرافی دیجیتال با نرم افزارهای Dental eye و Scanora بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی تجربی- آزمایشگاهی، از 63 محل در مندیبل خشک انسان رادیوگرافی پری اپیکال دیجیتال تهیه شد. سپس فاصله کرست با CEJ با دو نرم افزار Dental eye و Scanora محاسبه شد و با حالت استاندارد (اندازه گیری بر روی جمجمه) مقایسه گردید. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و t زوج در سطح معنی داری 05/0=α انجام شد.
یافته ها
اختلاف معنی داری در تعیین فاصله CEJ تا کرست آلوئول در سطوح مزیال دندانی بین سه اندازه گیری استاندارد، Dental eye و Scanora به دست آمد (03/0 = p value)، اما نتایج حاصله اختلاف معنی داری میان فاصله CEJ تا کرست آلوئول در سطح دیستال نشان نداد (248/0 = p value).
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های مطالعه ی حاضر، صحت اندازه گیری میانگین فاصله CEJ تا کرست آلوئول در هر دو نرم افزار رادیوگرافی دیجیتال (Dental eye و Scanora) نسبت به یکدیگر و نسبت به حالت استاندارد تنها در سطح دیستال دندان وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1244949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!