تجزیه و تحلیل ژنتیکی صفات مربوط به کیفیت گوشت در بلدرچین ژاپنی

پیام:
چکیده:
هدف تحقیق حاضر برآورد توارث پذیری و همبستگی های ژنتیکی وفنوتیپی صفات کیفیت گوشت در بلدرچین ژاپنی بود. پارامتر های ژنتیکی صفات کیفیت گوشت با استفاده از 1010 قطعه بلدرچین ژاپنی با استفاده از نرم افزار ASREML تخمین زده شد.
توارث پذیری صفات با استفاده از مدل حیوانی تک صفتی و همبستگی های ژنتیکی و فنوتیپی بین صفات با استفاده از مدل حیوانی دو صفتی برآورد گردید. توارث پذیری کیفیت گوشت ماهیچه سینه بلدرچین شامل pH، رنگ (قرمزی، زردی و روشنی)، ظرفیت نگهداری آب، کاهش اندازه در اثر تبخیر، چربی داخل ماهیچه، کاهش اندازه در اثر پختن و نیروی برش گوشت بین 2/ 0 (چربی داخل ماهیچه) تا 58/ 0 (زردی گوشت) و در ماهیچه ران شامل pH، رنگ (قرمزی، زردی، روشنی) و کاهش اندازه در اثر تبخیر از 22/ 0 (قرمزی رنگ گوشت) تا 56/ 0 (کاهش اندازه در اثر تبخیر) تخمین زده شد. همبستگی ژنتیکی بین دو صفت روشنی و قرمزی گوشت 74/ 0- (در ماهیچه سینه) و 73/ 0- (در ماهیچه ران) برآورد شد. همبستگی ژنتیکی بینpHبا قرمزی در ماهیچه سینه 26/ 0 و در ماهیچه ران 41/ 0 وهمبستگی ژنتیکی بینpHو روشنی 37/ 0- (در ماهیچه سینه) و 74/ 0- (در ماهیچه ران) تخمین زده شد. بر اساس نتایج این تحقیق، با توجه به بالا بودن توارث پذیری اکثر صفات مربوط به کیفیت گوشت در بلدرچین ژاپنی، بهبود کیفیت گوشت از طریق انتخاب ژنتیکی امکان پذیر خواهد بود و با انتخاب بلدرچین ها برای گوشت با pHیا قرمزی کمتر تولید مناسب تری را در این پرنده می توان انتظار داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1248635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!