مقایسه دقت دستگاه های رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال و CBCT در برآورد فاصله Cortex کف سینوس ماگزیلا تا کرست آلوئول

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در اعمال جراحی تعیین دقیق موقعیت سینوس ماگزیلا برای اجتناب از آسیب وارده به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر،ارزیابی و مقایسه دقت دستگاه های رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال وCBCT در تعیین حداقل فاصله کف سینوس ماگزیلا تا کرست آلوئول می باشد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. بر روی 2 جمجمه خشک انسان انجام گرفت. در هر یک از جمجمه ها تعداد 13 ناحیه به فاصله 5 میلی متری از همدیگر(مجموعا 26 ناحیه) از ناحیه دندان های 4 تا 7 توسط گوتاپرکا علامت گذاری شد. رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال و تصویربرداری CBCT تهیه شد. سپس نمونه ها در نواحی علامت گذاری شده برش زده شد و به صورت مستقیم توسط کالیپر دیجیتال با دقت دهم میلی متر اندازه گیری شدند. پس از تنظیم رادیوگرافی ها با فاکتور بزرگنمایی مقادیر با آزمون Signed Ranks Test و Wilcoxon مقایسه شدند.
یافته ها
میزان قدر مطلق خطا در تعیین حداقل فاصله کورتکس کف سینوس ماگزیلا تا کرست آلوئول برای CBCT 06/0±08/0 و برای پانورامیک دیجیتال34/0±36/0 میلی متر بدست آمد و تفاوت معنی داری بین آنها دیده شد. (001/0=P) 100 درصد نمونه ها در تصویربرداری CBCTو 3/65 درصد نمونه ها در رادیو گرافی پانورامیک دیجیتال درمحدوده قابل قبول 05/0± میلی متر قرار گرفتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد روش CBCT در ارزیابی حداقل فاصله کف سینوس ماگزیلا تا کرست آلوئول نسبت به رادیوگرافی پانورامیک دیجیتال دقت بالاتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1249487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!