رسته بندی رویشگاه های بنه (Pistacia atlantica) و خنجوک (Pistacia khinjuk) استان ایلام براساس عوامل محیطی و قارچهای میکوریزی آربسکولار

پیام:
چکیده:
در مناطقی که خاک از لحاظ عناصر غذایی و آبی با مشکل مواجه است، میکروارگانیسم ها، به ویژه قارچهای آربسکولار میکوریزا، همزیستی مفیدی را با گیاهان برقرار کرده و در جذب آب و عناصر معدنی به آنها کمک می کنند. در این مطالعه به منظور بررسی عوامل تاثیرگذار بر قارچ های آربسکولار میکوریزا همزیست با درختان بنه و خنجوک، رویشگاه های این دو گونه در استان ایلام شناسایی و در هر رویشگاه نمونه هایی از خاک به همراه عوامل فیزیوگرافی و ویژگی های درختان طی دو فصل بهار و پاییز یادداشت گردید. نمونه های خاک پس از انتقال به آزمایشگاه آنالیز و عناصر N، P،K، Ca، Mg، Na، اسیدیته، شوری، وزن مخصوص ظاهری، درصد رس، شن و سیلت اندازه گیری شد. علاوه براین قارچ های آربسکولار میکوریزا شناسایی و فراوانی هاگ ها نیز تعیین گردید. در این تحقیق، جنس Glomus و گونه G. fasiculatum بیشترین فراوانی را در منطقه به خود اختصاص دادند. نتایج مقایسه رویشگاه ها نشان داد که رویشگاه های میشخاص، ایوان و نخچیر در شمال استان بیشترین هاگ و رویشگاه های تنگه ور و بدره در جنوب استان کمترین میزان هاگ را داشتند. نتایج همبستگی نیز نشان داد که فراوانی هاگ ها با ارتفاع از سطح دریا، درصد تاج پوشش درختی، قطر درختان، ضخامت لاشبرگ و ماده آلی همبستگی مثبت و با فسفر، منیزیوم و وزن مخصوص ظاهری همبستگی منفی داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که فراوانی هاگ ها در فصل بهار بیشتر از فصل پاییز بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 351
لینک کوتاه:
magiran.com/p1249776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!