تاثیر کلونیدین و میدازولام خوراکی در پیشگیری از آژیتاسیون بعد از اعمال جراحی در واحد مراقبتهای پس از بیهوشی کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

آژیتاسیون پس از بیهوشی مشکلی شایع پس از عمل جراحی در کودکان است. این آژیتاسیون با تغییر در درک از محیط و علایمی چون منگی، حساسیت بیش از حد به تحریکات و رفتار حرکتی بیش فعال مشخص می شود. پیش درمانی خوراکی بطور گسترده ای در بیهوشی کودکان جهت کاهش اضطراب بکار گرفته می شود. هدف از این مطالعه مقایسه اثرات بالینی میدازولام و کلونیدین خوراکی جهت پیشگیری از آژیتاسیون پس از بیهوشی مربوط به اعمال جراحی کودکان در اتاق ریکاوری است.

مواد و روش ها

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور، 127 کودک کاندید عمل جراحی آدنوتانسیلکتومی و میرنگوتومی در مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز طی 12 ماه بررسی شدند. بیماران بطور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند: گروه M (42 مورد) که میدازولام خوراکی (mgkg-1 5/0) نیم ساعت پیش از جراحی گرفتند؛ گروه C (43 مورد) که کلونیدین خوراکی (μkg-1 4) نیم ساعت پیش از جراحی گرفتند؛ و گروه P (42 نفر) که در همان زمان فقط دارونما گرفتند. نمره آژیتاسیون قبل از جراحی و در زمان ریکاوری تعیین شد.

یافته ها

بیماران هر سه گروه از نظر سن، جنس و وزن همسان بودند. امتیاز نهایی آژیتاسیون در گروه های میدازولام خوراکی و کلونیدین خوراکی در مقایسه با گروه دارونما بطور معنی داری کمتر بود. طی اندازه گیری های جداگانه، متوسط نمره آژیتاسیون در گروه دارونما بطور معنی داری کمتر از گروه میدازولام خوراکی بود. فراوانی آژیتاسیون پس از بیهوشی در گروه دارونما و میدازولام خوراکی بلافاصله پس از ریکاوری بطور معنی داری کمتر از گروه دارونما بود، ولی با گذشت زمان (تا 20 دقیقه پس از ریکاوری) بطور معکوس در گروه های کلونیدین خوراکی و میدازولام خوراکی افزایش یافت. متوسط زمان ریکاوری در گروه های میدازولام خوراکی و کلونیدین خوراکی بطور معنی داری بیشتر از گروه دارونما بود. علایم حیاتی در گروه کلونیدین خوراکی در مقایسه با گروه میدازولام خوراکی از ثبات بیشتری برخوردار بود. متوسط مدت آژیتاسیون در سه گروه مشابه بود.

نتیجه گیری

کلونیدین و میدازولام خوراکی ممکن است در کودکان باعث کاهش شدت آژیتاسیون پس از بیهوشی پس از جراحی گردد. این یافته در مورد کلونیدین بیشتر صدق می کند. از سوی دیگر، هر دو دارو ممکن است زمان ریکاوری و میزان بروز آژیتاسیون پس از بیهوشی پس از جراحی را افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1252576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!