مطالعه تطبیقی سیستم های مراقبت از سلامت دهان و مدل های بیمه ای در چند کشور برای ارایه الگوی مناسب در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه

هدف این مطالعه مقایسه سیستم مراقبت از سلامت و بیمه ملی در کشورهای منتخب جهت پیشنهاد الگوی مناسب برای ارایه خدمات پایه سلامت دهان در ایران است.

روش کار

این مطالعه به صورت کیفی، و به روش تطبیقی انجام شد. مرحله اول شامل مطالعه مشخصه های سیستم مراقبت از سلامت در کشورهای فنلاند، انگلیس، فرانسه، کانادا و ژاپن بود که خروجی آن جداول تطبیقی بر اساس: تامین کنندگان بودجه، محل دریافت خدمت، نوع خدمت، ارایه دهندگان و روش های بازپرداخت، و گیرندگان خدمت بود. نتایج مطالعه مرحله اول، چارچوب الگوی پیشنهادی را تعیین کرد. در مرحله دوم این چارچوب با استفاده از تکنیک دلفی به اجماع 25 نفر از صاحب نظران در مسایل سلامت دهان رسید.

یافته ها

مشخصه های سیستم ارایه خدمت در کشورهای منتخب و ایران مشترک است؛ اما عملکرد آن ها متفاوت می باشد. در ایران به منظور تامین نیازهای درمانی، بسته خدمتی پایه، با تاکید بر خدمات پیشگیری می بایست طراحی شود. بسته مذکور باید جزو خدمات تحت پوشش صندوق های بیمه ملی سلامت قرار گیرد. کلینیک های دندان پزشکی ویژه ای باید طراحی شوند که در آن دندان پزشک یا بهداشت کار معاینات دوره ای،خدمات پیشگیری و ارجاع را در قالب پرداخت سرانه به مراجعین ارایه نمایند. دندان پزشکان بخش خصوصی در قالب پرداخت به ازای خدمت، سایر خدمات تحت پوشش را به بیماران ارجاعی ارایه نمایند. مالیات و حق بیمه مناسب ترین روش تامین مالی سیستم است و به منظور تداوم استفاده از مزایای بیمه معاینات دوره ای می بایست اجباری گردد.

تیجه گیری

پوشش تمامی اقشار جامعه از طریق صندوق های بیمه ملی، تهیه بسته خدمتی هدفمند با تاکید بر مراقبت های پیشگیری، تشویق بخش خصوصی به مشارکت، تامین مالی خدمات از طریق منابع دولتی، حق بیمه و مالیات، مولفه های اساسی در طراحی الگوی مناسب سیستم مراقبت از سلامت دهان در ایران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254709 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!