ارزیابی فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش ها از دیدگاه پرستاران قبل و بعد از نصب سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS)

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیشرفت تکنولوژی و توسعه سیستم های اطلاعات سلامت، نوید بهبود فرآیندهای مراقبتی بیماران را داده است. فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش ها از جمله این فرآیندهاست. این مقاله به مطالعه این فرآیند از دیدگاه پرستاران قبل و بعد از نصب سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) پرداخته است.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. نمونه پژوهش منطبق با جامعه آن و شامل پرستاران بخش اورژانس بود که تجربه کار با سیستم دستی (کاغذی) و کامپیوتری را داشتند. گردآوری اطلاعات به روش مصاحبه، در مورد فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش ها در سیستم دستی و کامپیوتری انجام شد و مزایا و معایب هر دو روش بررسی گردید. همچنین دیدگاه پرستاران نسبت به نقش HIS در بهبود این فرآیند با استفاده از یک پرسشنامه بررسی شد. روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا به دست آمد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، نمودار فرآیند هر دو روش ترسیم و مقایسه گردید.
یافته ها
فرآیند کامپیوتری درخواست و دریافت آزمایش نسبت به روش دستی دارای تعداد بیشتری مرحله بود. اما پرستاران مزایای بیشتر و معایب کمتری برای این روش برشمردند. از دیدگاه پرستاران، HIS باعث کاهش بار کاری (85%)، افزایش سرعت و دقت (85%)، سهولت انجام کار (90%) و کاهش زمان کلی فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش ها (70%) می شود.
نتیجه گیری
اگر چه از برخی جها ت، سیستم کامپیوتری نیاز به ارتقا دارد، در مجموع، HIS باعث بهبود فرآیند درخواست و دریافت آزمایش نسبت به دوره قبل از نصب HIS شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!