مقایسه هزینه پیوند کلیه گلوبال با هزینه واقعی پیوند کلیه در بیمارستان امام رضا(ع) شهر تبریز

پیام:
چکیده:
مقدمه
نظام گلوبال از سال 1378 در ایران به اجرا درآمد و در حال حاضر جهت پرداخت در سطح دوم و سوم خدمت بکار می رود. در این نظام بیماران بر طبق 60 مورد از اعمال جراحی شایع طبقه بندی می شوند. یکی از انواع اعمال جراحی گلوبال، عمل جراحی پیوند کلیه است.از آن جا که پس از گذشت چندین سال از اجرای این طرح و تفاوت های معنادار مبالغ گلوبال و هزینه های واقعی اعمال جراحی انجام شده در مراکز درمانی، سوالات زیادی در اذهان مسوولان شکل گرفته است، این مطالعه با هدف مقایسه هزینه پیوند کلیه گلوبال با هزینه واقعی پیوند کلیه در بیمارستان امام رضا(ع) شهر تبریز صورت پذیرفت.
روش کار
این مطالعه گذشته نگر و از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. اطلاعات کلیه اعمال جراحی پیوند کلیه (35 مورد) که در سال های 1388 و 1389 در بیمارستان امام رضا(ع) انجام پذیرفته بود به صورت سرشماری، از محل سیستم اطلاعات بیمارستان و پرونده های بیماران گیرنده و دهنده پیوند کلیه استخراج شد. اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزار SPSS نسخه 17 شد و نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری t زوجی تحلیل گردید.
یافته ها
با برآورد مابه التفاوت هزینه واقعی پیوند کلیه و هزینه گلوبال مشخص می شود که بیمارستان امام رضا (ع) در سال های 1388 و 1389 با انجام عمل پیوند کلیه به صورت گلوبال مبلغ 45/818665 هزار ریال زیان داشته است. میانگین، انحراف معیار هزینه ای گلوبال اعمال جراحی انجام شده 66/4040±14/3292 و میانگین انحراف معیار هزینه واقعی اعمال جراحی انجام شده 53/3± 58/56317 هزار ریال بود. بین هزینه خدمات انجام شده توسط بیمارستان مورد مطالعه برای عمل پیوند کلیه به صورت غیر گلوبال و هزینه گلوبال پرداخت شده توسط بیمه ارتباط آماری معناداری وجود داشت و هزینه های غیر گلوبال و واقعی به طور معناداری بزرگ تر از هزینه های گلوبال بودند (001/0 > p).
نتیجه گیری
سازمان های بیمه گر تنها متعهد به پرداخت تعرفه مصوب می باشند. تفاوت این هزینه ها بر مراکز آموزشی و درمانی تحمیل شده و موجب کاهش درآمد آن ها شده است که می تواند در درازمدت بر بازده کاری آموزشی و درمانی مراکز اثرات منفی داشته باشد. علت برخی از تفاوت ها بین هزینه های گلوبال و واقعی پیوند کلیه مربوط به مشکلات موجود در بیمارستان ها به خصوص مشکلات مدیریتی است و بقیه نیز مربوط به سازمان های بیمه گر و نحوه محاسبه هزینه گلوبال اعمال جراحی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!