بررسی شاخص های خدمات سلامت مادران در جمهوری اسلامی ایران بر اساس پیمایش شاخص های چندگانه سلامت و جمعیت(IrMIDHS) سال 1389

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت پایش وضعیت ارایه خدمات مادران در کشور، این مطالعه با هدف بررسی وضعیت استفاده از خدمات سلامت مادران با استفاده از داده های مطالعه شاخص های چندگانه سلامت و جمعیت در جمهوری اسلامی ایران به تفکیک استان های کشور انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی با استفاده از داده های پیمایش شاخص های چندگانه سلامت و جمعیت ایران در سال 1389 انجام شد. جهت بررسی خدمات سلامت مادران شاخص های محل زایمان، نوع زایمان (طبیعی یا سزارین)، وجود مراقبت های بعد از زایمان، وجود فرد مناسب برای کمک به زایمان و تعداد مراقبت های دوران بارداری با استفاده از داده های مربوط به 3974 نفر از زنان 54-15 سال که طی دو سال قبل از مطالعه زایمان کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج مطالعه سال 1389 با نتایج به دست آمده از مطالعه سلامت و جمعیت سال 1379 مقایسه شدند.
یافته ها
به جز شاخص زایمان به روش سزارین، کلیه شاخص های مورد مطالعه خدمات سلامت مادران در 10 سال اخیر بهبود یافته اند. درصد زایمان با سزارین از 35% به 46% افزایش یافته که نگران کننده است. بیشترین زایمان انجام شده در بین راه متعلق به استان تهران بوده است (33/5%). بیشترین درصد زایمان در منزل در استان های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد دیده می شود. کمترین میزان بهره مندی از مراقبت های پس از زایمان متعلق به استان های ایلام و کرمان با پوشش های به ترتیب 7/45% و 9/55% بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به بهبود ملاحظه شده در شاخص های مورد بررسی در زنان 54-15 سال، نابرابری بین نقاط کشور در بهره مندی از خدمات در ده سال اخیر به وضوح کمتر شده است. شناسایی مداخلاتی که به طور موثر سزارین را کاهش دهند ضرورت دارد و لازم است به مراقبت بعد از زایمان در برنامه های کشوری اهمیت بیشتری داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!