تغییر عملکرد عصبی- عضلانی مردان سالمند در پاسخ به ارتعاش کل بدن

پیام:
چکیده:
مقدمه
تمرین ارتعاش کل بدن از طریق متاثر ساختن سیستم عصبی- عضلانی و نیز سازوکارهای مکانیکی باعث ازدیاد قدرت عضلانی می گردد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر تمرین ارتعاش کل بدن بر عملکرد عصبی- عضلانی مردان سالمند می باشد.
روش
بر اساس طرح آزمایشی تصادفی کنترل شده، 72 نفر از افراد سالمند بازنشسته مرد با میانگین سنی 67/2 ± 00/73 سال با رضایت کامل در این مطالعه شرکت کردند. آزمودنی ها بر اساس طرح تمرینی Bosco، به طور تصادفی در چهار گروه (شامل یک گروه شاهد و سه گروه مورد آزمایش) تقسیم شدند و به مدت 6 هفته تمرین کردند. پس از پایان پروتکل تمرینی، عملکرد عصبی- عضلانی افراد، با آزمون استاندارد CS-5 (Chair stand-5) و همچنین آزمون TUG (Timed up and go) ارزیابی شد. به منظور تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS نسخه 18 در سطح معنی داری 5/0 =? استفاده شد.
یافته ها
نتایج روش های آماری تحلیل واریانس، با اندازه گیری مکرر و تحلیل واریانس یک طرفه، نشان داد که تمرین ارتعاش کل بدن به طور معنی داری زمان انجام دادن آزمون CS-5 (05/0 > P) و آزمون TUG (05/0 > P) را کاهش می دهد. برای آزمون CS-5 سه جلسه تمرین ارتعاش کل بدن در هفته، به طور معنی داری عملکرد عصبی- عضلانی افراد را نسبت به دو گروه دیگر بهبود بخشید (05/0 > P). همچنین برای آزمون TUG سه جلسه تمرین ارتعاش کل بدن، موجب بهبود معنی دار عملکرد عصبی- عضلانی افراد، نسبت به سه گروه دیگر شد.
نتیجه گیری
تمرینات ویبریشن تمام بدن، می تواند تاثیر معنی داری بر عملکرد عصبی- عضلانی افراد سالمند داشته باشد و احتمال افتادن و به زمین خوردن سالمندان را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1255171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!