مقایسه آسیب های بافتی حاصل از تجویز مزمن نانو و میکرو ذره دی اکسید منگنز بر بافت های کبد، کلیه و بیضه موش های بزرگ

پیام:
چکیده:
هدف

این پژوهش به بررسی آسیب های بافتی ناشی از تجویز زیرجلدی مزمن میکرو و نانو ذره اکسید منگنز بر بافت های کبد، کلیه و بیضه موش های بزرگ پرداخته است.

مواد و روش ها

موش ها (210 سر) به سه گروه کنترل، دریافت کننده نانو و میکرو ذره اکسید منگنز تقسیم شدند. موش ها در گروه های تجربی، هر دو هفته یک بار به مدت 14 هفته به صورت زیرجلدی محلول حاوی نانو یا میکروذرات دی اکسید منگنز (100 میکروگرم/کیلوگرم) را دریافت کردند. تعداد 5 سر موش از هر گروه به طور تصادفی هر دو هفته انتخاب و بافت های کبد، کلیه و بیضه آن ها برای بررسی بافت شناسی جمع آوری شد. ابتدا آسیب های بافتی توسط رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین ارزیابی شد، سپس برش های بافت کلیه و کبد به ترتیب توسط رنگ آمیزی جونز و تری کروم ماسون رنگ آمیزی شدند. تغییر در ضحامت غشای پایه و تعداد سلول های بخش های مختلف نفرون های کلیه در گروه های مختلف توسط نرم افزار Image Tools 2 اندازه گیری شد.

نتایج

بافت کبدی در گروه های نانو و میکرو ذره از نظر بافت شناسی آسیب های شدیدی را نشان داد. توده های ابری شکلی در درون سیتوپلاسم سلول های کبدی مشاهده شدند. ساختار بافتی و مجاری صفراوی کبد دچار به هم ریختگی شدید شدند و علایم التهاب و واکنش مجاری در بافت کبدی مشاهده شد. رسوب ذرات در غشای پایه نفرون ها و کاهش معنی دار در سلول های گلومرول ها و لوله خمیده نزدیک نفرون ها در گروه نانو ذرات در مقایسه با کنترل و میکرو ذرات مشاهده شد. برخی معیارهای ساختاری و عملکردی بافت بیضه در گروه دریافت کننده نانو ذرات تغییرات پاتوبیولوژیکی معنی داری را نشان دادند.

نتیجه گیری

تجویز نانو ذرات دی اکسید منگنز در مقایسه با میکرو ذرات با یک دوز ثابت سبب بروز آسیب های بافتی شدیدتری در بافت های مورد بررسی شدند. کاهش اندازه ذرات اکسید منگنز از حد میکرومتر به نانومتر به نظر می رسد که سبب تشدید مکانیسم های آسیب رسان این ذرات بر بافت های مورد بررسی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1256656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!