تدابیر راهبردی اینترپل ایران در بهینه سازی استرداد مجرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه حیطه ی امنیت کشورها تنها محدود به گستره ی داخلی مرزهای آن ها نیست بلکه به واسطه ی توسعه فناوری، تسهیل شرایط حمل ونقل و کم رنگ تر شدن مرزها، مجرمان بسیاری پس از ارتکاب جرم از خطوط مرزی محل رویداد جنایت گریخته و از اعمال قانون بر علیه خود جلوگیری می نمایند. لذا با توجه به اهمیت استرداد مجرمان به عنوان یکی از طرق توسعه امنیت و عدالت در سطوح ملی و بین المللی، هدف از تحقیق حاضر، شناسایی مشکلات و موانع موجود در این راه و ارائه راهکارهایی جهت بهینه سازی و توسعه استرداد مجرمان می باشد.
روش تحقیق: تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث روش، توصیفی می باشد. ضمن آن که به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات حاصله و استخراج راهبردها از روش چارچوب جامع تدوین راهبرد استفاده شده است.
یافته ها
مطالعات حاکی از آن است که مواردی چون موانع قانونی و نقص در قوانین موجود، کمبود هماهنگی لازم بین متولیان استرداد مجرمان، عدم انعقاد قرارداد با بسیاری از کشورها، تشریفات خاص و گسترده ی اداری در روند استرداد مجرمان از عمده موانع اینترپل ایران در تسریع روند استرداد مجرمان است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله، یکی از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار بر استرداد مجرمان، داشتن روابط حسنه ی دوجانبه با سایر کشور ها است. بنابراین، اتخاذ راهبردهایی چون انعقاد قراردادهای دو یا چندجانبه استرداد بین اینترپل ایران و سایر اعضا همچنین توسعه هماهنگی بین قوه قضاییه، وزارت امور خارجه و نیروی انتظامی همگام با توسعه روابط سیاسی با سایر کشورها، زمینه ساز بسترهای مطلوب جهت بهینه سازی استرداد مجرمان می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!