مطالعه ی اثر نیکوتین مادری بر تغییرات کلاژن IV غشای پایه ی ریزعروق مغز در نوزادان موش نژاد Balb/C

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نیکوتین ترکیب اصلی سیگار محسوب می‌شود که می‌تواند به راحتی از سد خونی- جفتی عبور کند و در اندام‌های درحال تکوین جنین تجمع یابد. به علاوه نیکوتین در دوران شیردهی وارد شیر می‌شود و نوزاد را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات نشان داده است که کلاژن IV یکی از مهم ترین اجزاء غشای پایه‌ عروق در اندام‌های مختلف جنین از جمله مغز محسوب می‌شود.

هدف

در این مطالعه تاثیر تجویز نیکوتین مادری روی کلاژن IV غشاء پایه ریزعروق قشر مغز نوزادان موش بوسیله‌ تکنیک ایمونوهیستوشیمی مورد مطالعه قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه از 24 موش‌ ماده‌ حامله‌ نژاد Balb/C استفاده گردید. این موش‌ها بعد از جفتگیری انتخاب و به 4 گروه، 2 گروه تجربی و 2 گروه کنترل تقسیم شدند. موش‌های مادر در گروه تجربی 1 از روز 5 حاملگی تا زایمان روزانه mg/kg 3 نیکوتین را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند و در گروه تجربی 2 همین روند تا 10 روز بعد از زایمان انجام شد (شیردهی). همچنین گروه کنترل حجم مشابه‌ای از نرمال سالین را در دوره‌ مشابه با گروه تجربی دریافت کردند. بعد از زایمان، نوزادان در روز 10 بعد از تولد از مادر جدا شدند، مورد بیهوشی قرار گرفته و بافت مغز آن ها جداسازی گردید. بلوک‌های آماده شده از مغز این نوزادان به طور سریالی برش داده شد و مورد مطالعه‌ی ایمونوهیستوشیمی قرار گرفت.

نتایج

شدت واکنش پذیری کلاژن IV در غشاء پایه‌ ریزعروق قشر مغز نوزادان در گروه تجربی اول (تزریق تا روز زایمان) نسبت به گروه کنترل اول افزایش معنی داری نشان داد (0/002=p)؛ همچنین شدت واکنش پذیری کلاژن IV در غشاء پایه‌ی ریزعروق قشر مغز نوزادان در گروه تجربی دوم (تزریق تا 10 روز پس از زایمان) نسبت به گروه کنترل دوم افزایش معنی داری نشان داد (0/002=p)؛ ولی تفاوت معنی داری بین شدت واکنش پذیری بین دو گروه تجربی که نشان دهنده‌ تاثیر نیکوتین مادری در دوران شیردهی باشد، مشاهده نشد.

نتیجه گیری

نیکوتین مادری تاثیرات قابل توجهی را در ساختار عروق بدن به ویژه عروق مغز می‌گذارد. این نتایج پیشنهاد می‌دهد که نیکوتین مادری میزان بیان کلاژن IV غشاء پایه را افزایش می‌دهد، ولی با وجود تجمع نیکوتین در شیر مادر، نیکوتین مادری در دوره‌ شیردهی تاثیری در میزان بیان کلاژن IV ندارد.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!