پراکندگی موتاسیون های ژن بتاگلوبین در مزدوجین ناقل شهرستان بابلسر طی سال های 90-1380

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بتاتالاسمی یکی از شایع ترین اختلالات توارثی تک ژنی اتوزومال مغلوب است که با کاهش یا عدم تولید ژن بتاگلوبین همراه می باشد. هدف از این مطالعه، شناسایی جهش های زنجیره بتاگلوبین در مزدوجین ناقل زنجیره بتا این منطقه بود که این امر در تشخیص قبل از تولد بسیار حائز اهمیت می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع بررسی توصیفی- مقطعی بود که بر روی 316 نفر از زوجین ناقل بتاتالاسمی (158 زن و 158 مرد) که در غربالگری زمان ازدواج در مرکز مشاوره تالاسمی شناسایی شدند، انجام گردید. نمونه ها پس از مشاوره به مراکز تشخیصی ژنتیک کشور جهت تعیین نوع موتاسیون زنجیره بتاگلوبین ارجاع شدند. این مراکز از روش های ARMS-PCR (Amplification-Refractory mutation system) و RFLP (Restriction fragment length polymorphism) موتاسیون این افراد را مورد بررسی قرار دادند.
یافته ها
بیش از 20 نوع موتاسیون شایع کشور بر روی 316 نفر زوجین ناقل (632 کروموزوم) بتا انجام شد که در بررسی جهش ها، موتاسیون IVII-I (G-A) به عنوان شایع ترین (4/72 درصد) و در مجموع 4 نوع موتاسیون شایع (T > G) 22C، (C < G) 30C، (A < G) IVSII-I و (AA-) C به طور تقریبی 90 درصد موتاسیون ها را شامل شد. موتاسیون های نادری که در این ناحیه شناسایی شدند شامل موتاسیون (HgbS) 6C، HgbE (26C)، (A < C) 848-IVSII IV، (A > G) 130-SI و C به میزان 5 درصد بود.
استنتاج
در این بررسی (A < C) IVSII-I شایع ترین جهش زنجیره بتاگلوبین و مشابه سایر بررسی های استان های شمال کشور می باشد. همچنین در این منطقه، واریاسیون های دیگر بتاگوبین مانند SCA با موتاسیون 6C و HgbE با موتاسیون 26C که از جهش های ژن بتاگلوبین ناشی می شوند، شناسایی شدند و در مطالعات سایر مناطق ایران دیده نشده است که به جهت پیشگیری از بروز موارد جدید تالاسمی ماژور، شناسایی این موارد بسیار حساس و حایز اهمیت می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1264060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!