بررسی دقت دستگاه القاءگر الکترومغناطیس (EM38) به منظور پایش شوری خاک در مقایسه با روش متداول استاندارد (مطالعه موردی: دشت یزد- اردکان)

پیام:
چکیده:
گستردگی شوری خاک در بخش های وسیعی از کشور اهمیت دست یابی به فنون و ابزارهای پایش شوری در مقیاس های مختلف مزرعه، دشت، حوزه و مقیاس ملی را دو چندان می کند. یکی از این ابزارها القاءگر الکترومغناطیس (EM38) است که می تواند در اراضی بایر و تحت کشت استفاده شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی قابلیت ها و توانائی های EM38در تهیه نقشه شوری خاک 5000 هکتار از اراضی دشت یزد- اردکان است. به این منظور، هم زمان با نمونه برداری از اعماق مختلف خاک (15-0، 30-15، 60-30 و 100-60 سانتیمتری از سطح زمین)، قرائت های EM38 در نقاط و وضعیت های مختلف قرارگیری این دستگاه بر روی زمین به صورت افقی و عمودی ثبت شد. پس از تهیه عصاره اشباع نمونه های خاک، هدایت الکتریکی نمونه ها اندازه گیری شد. سپس ارتباط بین قرائت های EM38 و هدایت الکتریکی خاک لایه های مختلف به کمک روش های رگرسیونی تعیین و در پایان نقشه شوری لایه های مختلف خاک تهیه گردید. با ارزیابی هر یک از نقشه های تهیه شده، دقت دستگاه EM38 در تهیه نقشه شوری لایه های مختلف خاک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از EM38در پایش شوری خاک به عنوان روشی سریع، دقیق (R2 > 0.75) و کم هزینه، قابل توصیه است. از ضعف های این دستگاه، وابستگی دقت آن به رطوبت خاک است؛ به طوری که دقت این دستگاه در رطوبت های پایین، کمتر شده و در برخی موارد ضرایب همبستگی معنی داری به دست نمی آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1264264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!