نانوکمپلکس های زیست پلیمری کاراگینان- سدیم کازئینات به عنوان حامل ویتامین D: بررسی تشکیل کمپلکس، اندازه ذرات و بازده کپسولی شدن

پیام:
چکیده:
نانوکپسول های بر پایه کمپلکس پروتئین پلی ساکارید از انواع نانو حامل های زیست پلیمری اند که بالقوه می توانند برای کپسولی شدن مواد غذا - داروی آبگریز استفاده شوند. در این پژوهش، از کمپلکس سدیم کازئینات - کاپاکاراگینان برای کپسولی شدن ویتامین D استفاده شد. کمپلکس بین کازئینات و کاراگینان، با افزودن محلول کاراگینان به محلول کازئینی حاوی ویتامین D و کاهش pH به کمتر از نقطه ایزوالکتریک کازئین، تشکیل شد. طیف سنجی زیرقرمز تبدیل فوریه (FTIR)، تشکیل کمپلکس بین کازئینات و کاراگینان و ویتامین D را تایید کرد. تمام پیک های موجود در کازئینات، در طیف کازئینات - ویتامین D نیز مشاهده شد، ولی پیک های موجود در عدد موجی 1671 و1526 به 1650 و 1571 منتقل شد و در عدد موجی 1740 پیک جدیدی مشاهده شد که احتمالا مربوط به تشکیل گروه استری در اثر واکنش گروه های OH ویتامین D با گروه های کربوکسیل زنجیرهای جانبی اسیدهای آمینه کازئینات سدیم است. در منحنی DSC کاراگینان، یک پیک گرمازا در دمای 187/3درجه سلسیوس و یک پیک گرماگیر چسبیده به آن در دمای 194و نیز یک پیک کوچک گرماگیر در130 مشاهده شد و در منحنی DSC کازئینات، یک پیک گرما گیر در206 گزارش شد. اتصال ویتامین D به کازئینات موجب افزایش دمای پیک گرماگیر به 246 درجه سلسیوس شد. اندازه ذرات محلول سدیم کازئینات w/v %1 در محدوده 150 تا 300 نانومتر قرار داشت و با افزودن ویتامین D، به محدوده 450 تا 750 نانومتر افزایش یافت، ولی با افزودن کاراگینان در تمام غلظت ها (در غلظت ثابت w/v %1 کازئینات و 4/9 =pH) اندازه ذرات به کمتر از 100 نانومتر کاهش یافت. سدیم کازئینات و کمپلکس آن با کاراگینان، دارای بازده کپسولی شدن حدود %45 بود و پایداری ویتامین D طی پنچ روز نگه داری، در نانوکمپلکس سدیم کازئینات - کاراگینان، بیشتر از سدیم کازئینات خالص بود (63%-60 در مقابل 53%).
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1264401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!