ارزیابی میزان مواجهه کارگران واحد بچینگ یک پروژه سد سازی با گرد و غبار سیمان قبل و بعد از اقدامات کنترلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اهمیت هوای پاک در محیط های کار صنعتی بر کسی پوشیده نیست. گرد و غبار سیمان به دلیل وجود موادی مانند سیلیس در ترکیب آن، بسیار خطرناک می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی و کنترل گرد و غبار سیمان منتشره از سیلوهای دستگاه بچینگ در زمان شارژ و تولید بتن در یک پروژه سد سازی انجام شد.
روش ها
در این مطالعه برای ارزیابی توده ذرات منتشره گرد و غبار سیمان از محل سیلوهای بچینگ، نمونه برداری محیطی از محل کار و همچنین نمونه برداری فردی بر روی 15 نفر اپراتور دستگاه بچینگ صورت پذیرفت و آنالیز بر اساس روش وزن سنجی انجام شد و از روش کنترلی برای گرد و غبار منتشره در سیلوها به کار گرفته شد. اطلاعات جمع آوری شده از نمونه برداری در دو حالت قبل و بعد از مداخله با استفاده از نرم افزاز SPSS نسخه 19 و آزمون آماری t تک نمونه ای تجزیه و تحلیل گردید.
نتا یج: متوسط غلظت توده ذرات در نمونه های فردی و محیطی به ترتیب برابر 56/15و 77/30 میلی گرم بر متر مکعب اندازه گیری گردید. به طور متوسط غلظت گرد و غبار سیمان در نمونه های فردی و محیطی، از مقادیر استاندارد مواجهه در ایران بیشتر بود. پس از اجرای روش کنترلی، غلظت گرد و غبار در نمونه های فردی و محیطی به طور متوسط به 10/4 و0 2/5 میلی گرم بر متر مکعب کاهش یافت که این نتایج کارایی روش کنترلی را مشخص ساخت.
بحث و نتیجه گیری
روش کنترلی به کار گرفته شده در این مطالعه روشی نوین و اقتصادی برای کنترل ذرات منتشره سیمان از سیلوهای ذخیره بچینگ می باشد. با انجام اقدامات مشابه می توان غلظت گرد و غبار را در محل های صنعتی دیگر کاهش و آن را به حد استاندارد رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
305 تا 315
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!