میزان شیوع کلامیدیا پسی تاسی در کبوتر های استان های چهارمحال و بختیاری و یزد با استفاده از روش nested-PCR، در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
کلامیدیا پسی تاسی باکتری داخل سلولی اجباری است که عفونت با آن موجب بروز کلامیدیوز بومی در پرندگان و پسیتاکوز تنفسی در انسان می شود. پرندگان وحشی و ماکیان خانگی میزبان های بالقوه باکتری اند. کبوترهای وحشی و خانگی معمولا در اکثر مناطق دنیا آلوده اند و احتمال آلودگی انسان با استنشاق مواد دفعی خشک شده آلوده وجود دارد. هدف مطالعه حاضر، تعیین میزان شیوع کلامیدیا پسی تاسی در مدفوع کبوتران استان های چهارمحال و بختیاری و یزد با استفاده از روش nested-PCR است.
مواد و روش کار
88 نمونه مدفوع کبوتران اهلی از پرنده فروشی ها، حیاط یا قفس خانه ها گرفته شد. استخراج دی ان ای (DNA) از نمونه ها با استفاده از کیت و براساس دستورالعملی سازنده انجام گردید. حضور DNA کلامیدیا پسی تاسی در DNA استخراجی از نمونه ها با روش nested-PCR خاص جنس و گونه، آزمایش شد. برای توالی نوکلئوتیدی 16S rRNA پرایمرهای اختصاصی طراحی گردید، به طوری که پرایمرهای دور اول PCR، مختص جنس باکتری و زوج پرایمر دوم، مختص گونه بود.
یافته ها
پس از تکثیر قطعات DNA به وسیله واکنش nested-PCR از تعداد 88 نمونه مورد مطالعه، 46 مورد (52 درصد) نتیجه مثبت در حد انتظار به دست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به حضور گسترده کبوتران در مناطق شهری و روستایی ایران و درصد بالا وجود DNA کلامیدیا پسی تاسی در مدفوع این پرندگان و احتمال آلوده شدن افراد به خصوص دامپزشکان و کودکان، کلامیدیا پسی تاسی از نظر سلامت عمومی اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین نیاز به آموزش عمومی درباره خطرات ابتلای افراد و به خصوص کودکان بیش از پیش احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1269856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!