یادداشت پژوهشی بررسی سهم بازار حمل و نقل ریلی فرآورده های نفتی

پیام:
چکیده:
در بین گزینه های مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل انبوه فرآورده های نفتی است، با این وجود در حال حاضر، سهم بازار حمل و نقل ریلی و جاده ای کاملا غیرمتعادل و در راستای توسعه بیشتر حمل و نقل جاده ای است. تداوم چنین وضعیتی به معنی عدم بهره مندی از مزیت های حمل و نقل ریلی بوده و در عین حال هزینه های بیشتری را به ازای حمل هر تن- کیلومتر نفتی به نظام اقتصادی کشور تحمیل می کند.
در این مقاله وضعیت حمل و نقل ریلی فرآورده های نفتی مورد بررسی قرار گرفته و قابلیت ها و ظرفیت های حمل و نقل ریلی بر اساس اطلاعات آماری سالهای 1389-1384 در قالب دو سناریو بررسی شده است. «سناریو اول: تحقق 300 کیلومتر میانگین سیر روزانه واگن های مخزندار بخش خصوصی و سناریو دوم: تحقق 100 کیلومتر سیر روزانه واگن های مخزن دار بخش خصوصی متناسب با میانگین سیر سایر واگن های باری». همچنین سهم بازار حمل و نقل ریلی در سالهای باقی مانده از برنامه پنجم توسعه در قالب طراحی سناریو های خوشبینانه، بدبینانه و محتمل برآورد شده است و بر اساس تلفیق این سناریوها تصویری از آینده حمل و نقل ریلی فرآورده های نفتی ارایه و منافع اقتصادی حاصل از تحقق این سناریو ها نیز برآورد شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، سهم بازار حمل و نقل ریلی فرآورده های نفتی در سال 1394 به 19 درصد خواهد رسید که با هدف 30 درصدی تعیین شده در قانون مدیریت سوخت مصوب سال 1386 فاصله زیادی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!